Valašské Meziříčí zruší jízdné možná už příští rok

Valašské Meziříčí - Zastupitelé ve Valašském Meziříčí dnes udělali podstatný krok k bezplatné dopravě ve městě. Zavést MHD zdarma navrhovali tamní radní. Počet lidí, kteří veřejnou dopravu využívají, tam totiž vytrvale klesá. Naopak v rozpočtu je dostatek peněz. Zastupitelé dnes přijali návrh vesměs pozitivně, definitivně o něm rozhodnou v září.

Radní ve Valašském Meziříčí na Vsetínsku navrhli zrušit jízdné v městské hromadné dopravě. Lidé by tuto službu nově mohli využívat zdarma. Vedení města by rádo zastavilo propad počtu cestujících. Záměr dnes projednali zastupitelé, kteří definitivně rozhodnou v září. Pokud by návrh prošel, lidé by zdarma mohli cestovat od příštího roku.

„Nevěřím tomu, že člověk, který dvacet let jezdí autem do práce, zahodí klíče a bude jezdit MHD, ale může to přece zkusit,“ prohlásil Václav Chajdrna z městského úřadu ve Valašském Meziříčí.

Městu by se náklady na provoz MHD zvýšily oproti současným výdajům 7,7 milionu, asi o tři miliony korun. Radnice ujišťuje voliče, že doprava zdarma nebude znamenat ránu pro městský rozpočet. Díky úsporám na provozních nákladech a veřejných soutěžích hospodaří Valašské Meziříčí s přebytkovým rozpočtem 67 milionů korun.

Zadarmo v Brně? Velmi drahý plán

Loni na podzim přišli někteří členové brněnské sociální demokracie s nápadem, aby byla hromadná doprava v Brně zdarma. Takový plán by ale výrazně zasáhl do městského rozpočtu. Dopravní podnik města Brna každý rok prodá jízdenky za zhruba 1,1 miliardy korun. Už nyní ale město na dopravu další 1,7 miliardy každý rok doplácí.

Brno má 11 tramvajových linek, 13 trolejbusových, 41 autobusových a dalších 11 autobusových linek noční dopravy. Dopravce navíc v letní sezoně provozuje lodní dopravu na brněnské přehradě.

Vlastní městskou dopravu mají všechna okresní a některá další města v regionu. MHD funguje v Blansku, Vyškově, Břeclavi, Znojmě, Kyjově a Hodoníně. Na Zlínsku má pak veřejnou dopravu Kroměříž, Uherské Hradiště, Valašské meziříčí, Vsetín a Zlín společně s Otrokovicemi.

Radnice se tímto krokem snaží zatraktivnit veřejnou dopravu ve městě. Cestujících v posledních letech ubylo. „Zatímco v roce 2009 jich bylo asi 872 tisíc loni 685 tisíc,“ řekla mluvčí radnice Renata Votrubová.

Úspory pro všechny

Radní také navrhli odpustit poplatky za odpady pro všechny obyvatele s trvalým pobytem v místních částech, do kterých nezajíždí městská doprava. „Jízdenka do Valašského Meziříčí je pro obyvatele těchto místních částí o sedm korun dražší než při použití městské hromadné dopravy. V městské hromadné dopravě stojí devět korun, ale v příměstské je to už 16 korun,“ uvedl místostarosta Jiří Pernický (nez.).

Opatření by pomohlo také seniorům, kteří žijí na území Brňova a Lhoty. „Kraj provozující příměstskou dopravu projíždějící přes obě zmíněné místní části seniorům bezplatnou přepravu nenabízí, odpuštění poplatků je tak jedinou jednoduchou možností, jak jim ulehčit,“ poznamenal Pernický.

Obyvatelé Valašského Meziříčí už měli možnost si bezplatnou jízdu vyzkoušet loni v létě. Za měsíc, kdy bylo zrušeno jízdné, narostl počet přepravených lidí o čtvrtinu. I to přimělo radní navrhnout, aby město zavedlo bezplatnou dopravu ve městě natrvalo. Opozice krok považuje za předvolební populismus, sama totiž MHD zdarma navrhovala před rokem a neuspěla.

MHD zdarma? Ve Frýdku-Místku ano

Vedení Frýdku-Místku se rozhodlo v roce 2010 vyřešit bezplatnou hromadnou dopravou problémy s přeplněnými silnicemi. Průtahem středem města denně projely desítky tisíc aut. Řešením má být obchvat, než ale vznikne, rozhodl se magistrát silnicím ulevit právě městskou dopravou zdarma.

Bezplatný tarif má svá jasná pravidla a podmínky - nákup nové čipové karty a prokázání bezdlužnosti vůči městu. Hodnota karty činí 300 korun, hodnota ročního kuponu pak 1 koruna. Zahrnuje pořízení čipové karty, její aktivaci, obal a roční kupón. Od podmínky bezdlužnosti si zase město slibovalo, že někteří z dlužníků, motivovaní vidinou jízdy zadarmo, své dluhy vůči městu uhradí.

Výhodný tarif byl původně platný jen na linkách městské hromadné dopravy. Později ale město do tarifu zahrnulo i příměstskou dopravu do devíti okolních obcí.

I jihočeská Třeboň šetří peněženky svých občanů. Zatímco v Táboře, Písku i v řadě okolních dalších měst se jízdné v městských autobusech spíše zvýšilo, v Třeboni jezdí lidé zadarmo. Bezplatná autobusová linka jezdí také od roku 2008 v Hořovicích.

Tallinn - první hlavní město s MHD zdarma

V zahraničí dopravu zdarma zajišťuje například hlavní město Estonska Tallinn. Funguje od loňska jako první mezi evropskými hlavními městy. Podle tallinnské radnice hned za první měsíc provozu narostl počet cestujících o 10 procent, zatímco aut v ulicích Tallinnu ubylo zhruba 15 procent. Kritici ale označují celý projekt za populismus.

V Evropě dále MHD zdarma na nějakou dobu zavedlo několik evropských měst, například švédská Kiruna či belgické město Hesselt. Jiná města, například Žilina na Slovensku, chtějí tuto službu vyzkoušet v nejbližší době.