Pod vlaky zemřeli za 24 hodin čtyři lidé, od začátku roku jich je na 60

Chotěboř (Havlíčkobrodsko) – V autě, které vjelo do cesty motorovému osobnímu vlaku na Havlíčkobrodsku, zahynul ráno člověk, další utrpěl zranění. Počet lidí, kteří zemřeli na železnici, se tak zvýšil na čtyři za 24 hodin. Již v neděli zemřeli dva chodci, další zahynul pod koly vlaku v pondělí ráno. Pátá obdobná nehoda skončila ráno zraněním devětatřicetileté ženy. Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala je také z dlouhodobé statistiky zřejmé, že oproti loňskému roku výrazně vzrostl počet mrtvých na železnici.

Po střetech s vlaky zahynuli od nedělního dopoledne chodci v Říčanech, u Zábřehu a Třince a také člověk v autě, které vjelo pod vlak u Chotěboře na Havlíčkobrodsku – za 24 hodin tak na železnici zemřelo čtyři lidí. Další dva lidé utrpěli při nehodách s vlaky zranění.

Nejtragičtěji skončila nehoda na přejezdu u Chotěboře. S autem se v půl deváté dopoledne srazil osobní vlak mířící z Havlíčkova Brodu do Pardubic. Zahynul při ní osmatřicetiletý řidič, dítě, které s ním cestovalo, utrpělo zranění. „Nehoda se udála na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací bez závor,“ uvedl k nehodě u Chotěboře mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Signalizace podle něj v době nehody fungovala. Po havárii jezdily z Havlíčkova Brodu do Hlinska téměř pět hodin místo vlaků autobusy.

V provozu jsou i dvě trati, kde ráno vstoupili do cesty vlakům chodci. Jedna nehoda se stala již před pátou ráno na mezinárodním tahu z Ostravy do slovenské Žiliny. Chodec vstoupil u obce Vedryně mezi Bystřicí a Třincem před vlak mířící do Prahy. Kvůli smrtelné nehodě se na čtyři hodiny zastavil provoz na jedné koleji. Náhradní autobusy potom jezdily déle než dvě hodiny mezi Kroměříží a Zborovicemi, kde se vlak střetl s ženou. Ta nehodu přežila a se zraněními skončila v nemocnici.

Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala tak počet lidí zabitých při srážkách s vlaky stoupl od začátku roku již na 58. Oproti předchozímu roku se jejich počet zvýšil o polovinu. Až ve třetině případů mohlo podle něj jít o sebevraždy, u dalších nehod zřejmě sehrálo roli počasí. „Nebyl sníh, tak lidé častěji chodí pěšky a zkracují si cestu po kolejích,“ poznamenal mluvčí Drápal. Upozornil, že při drtivé většině nehod podle něj lidé porušují zákon, ke střetům totiž zpravidla dochází v prostorách veřejnosti nepřístupných.

Drážní inspekce se snaží veřejnost před přecházením kolejí dlouhodobě varovat. Zdůrazňuje, že vlaky jezdí až 160kilometrovou rychlostí, takže kilometr urazí zhruba za dvacet sekund. „Dálnici, kde je stotřicítka, lidé nepřecházejí, ale koleje poměrně často,“ podotkl Martin Drápal. Zabrzdit rozjetý vlak je přitom mnohem náročnější než osobní auto. Strojvedoucí tak mají jen minimální šanci střetům s neopatrnými chodci nebo řidiči zabránit.