Šachy do škol? To by bylo fantastické, říká šéf šachové školy

Frýdek-Místek - V sále Národního domu ve Frýdku-Místku se od dnešního rána střídá na tři sta dětí z třinácti zemí Evropy v několikahodinových šachových partiích. Hrát budou až do Velikonočního pondělí. Turnaje šachových nadějí pořádá po pětatřicáté Beskydská šachová škola, jejíž svěřenci pravidelně sbírají medaile doma i ve světě. Je to největší dětský šachový turnaj ve střední Evropě.

Děti hrají v kategoriích do devíti, dvanácti a patnácti let. Nejmladším je kolem šesti roků. „Ti nejlepší vydrží soustředěně sedět u hracího stolu tři až čtyři hodiny, někdy až pět hodin,“ říká propagátor šachu a ředitel jedné z nejlepších českých šachových škol Pavel Benčo.

Za Beskydskou šachovou školu letos bojuje padesát dětí ve všech kategoriích. Silnou konkurenci čekají v některých českých klubech, ve výpravách z Ruska, Běloruska či Velké Británie.

Ke špičkovým hráčům patří dívka z domácí šachové školy Kristina Laurincová. Jako osmiletá byla mistryní České republiky, například loni byla na mistrovství světa mládeže ve Spojených arabských emirátech dvacátá pátá ze sto čtyřiceti účastníků. „Ve škole mi jde matematika, čeština, vlastně všechny předměty. Šachy, které hraji od čtyř let, mi v tom hodně pomáhají,“ říká dívka.

Ve Frýdku-Místku začal turnaj šachových nadějí

Organizátoři chtějí během čtyřdenního setkání, na které mají přijet i světové špičky jako český hráč David Navara nebo arménský velmistr Sergej Movsesjan, diskutovat právě o prospěšnosti šachové hry pro dětskou mysl a intelekt. I když je to známá věc, některé země jako Alžír nebo Arménie to berou tak vážně, že šachy zavedli do školních osnov jako povinný předmět.

„Různé výzkumy prokazují, že šachy rozvíjejí intelekt, soustředění, logické i abstraktní myšlení, uvažování v omezeném čase, prostorovou orientaci, fantazii. Prospěšné jsou i z výchovného hlediska. Navíc děti, které hrají šachy, bývají úspěšné i v dospělosti. Proto by bylo fantastické, kdyby se šachy dostaly do českých škol jako volitelný předmět. Určitě by to dětem pomohlo,“ řekl Pavel Benčo. Podotkl, že šachy dokážou naučit soustředění i hyperaktivní děti.

Malá šampiónka Kristina Laurincová by šachy jako školní předmět uvítala. „Šachy jsou to nejlepší co znám. Byla bych šťastná, kdybych je měla ve škole. Byl by to můj nejoblíbenější předmět,“ řekla.

Beskydská šachová škola

Beskydská šachová škola ve Frýdku-Místku se na práci s mládeží zaměřuje už asi dvacet let. Aktuálně pracuje pět profesionálních trenérů a částečně deset dalších se čtyřmi stovkami dětí a dorostenců. V soutěžích družstev nemá v Česku obdobu, vládne soutěžím od mladších žáků po dorostenecká družstva. Šachové kroužky organizuje i v mateřských školách. „Naše činnost ale není úzce orientována jen na šachovou hru, dbáme o komplexní rozvoj dětí, organizujeme turistické a sportovní akce, prázdninové tábory a podobně,“ řekl ředitel Pavel Benčo.

Reportáž Nadi Chattové (zdroj: ČT24)