Zatímco v minulosti patřil Plzeňský kraj k těm, které železniční dopravu podporovaly a rozvíjely, loni začal vlaky naopak omezovat a bude v tom i nadále pokračovat. Pro příští rok chce krajský koordinátor dopravy Poved omezit vlaky na trasách z Plzně na Nepomuk, Železnou Rudu a Žihli a také na některých lokálkách. Podle deníku Právo tak chce kraj snížit náklady na osobní a spěšné vlaky zhruba o 40 milionů korun.
Připravovaná omezení oznámila ředitelka Povedu Zdeňka Kmochová v dopisu starostům. Přehled změn potom organizátor dopravy zveřejnil na webu. Obce, případně i nespokojení cestující mohou až do 28. července posílat připomínky.
Omezení vlaků na jednotlivých tratích:
- 160 (Plzeň–Žatec): 4 spoje v části trasy zrušeny
- 170 (Beroun–Cheb): 1 spoj pojede jen ve vybrané dny, osobní vlaky Plzeň–Planá odkloněny do Bezdružic, zavedeny nové spěšné vlaky
- 175 (Rokycany–Nezvěstice): 5 spojů v části trasy zrušeno
- 178 (Svojšín–Bor): od pondělí do středy bez dopravy, po zbytek týdne jen 4 spoje
- 182 (Staňkov–Poběžovice): ze Staňkova do Horšovského Týna provoz jen o víkendech
- 183 (Plzeň – Železná Ruda): 9 spojů zrušeno, 1 pojede jen o víkendech
- 185 (Klatovy–Horažďovice): 1 spoj zrušen, 3 spoje jen ve vybrané dny
- 190 (Plzeň – České Budějovice): 7 spojů zrušeno (ale 1 nově zaveden)
- 191 (Nepomuk–Blatná): 2 spoje zrušeny
Kromě škrtů jednotlivých spojů nebo omezení jejich jízdy například jen na víkendy chystá Plzeňský kraj větší změny na čtyřech konkrétních tratích. Na lokálce mezi Svojšínem a Borem, kde dnes jezdí denně tři páry vlaků a další dva páry v pracovní dny, má od přístího roku, resp. letošního prosince zůstat provoz vlaků pouze od čtvrtka do neděle vždy s pouhými dvěma páry spojů.
Drastické omezení chystá kraj také na trati Staňkov–Poběžovice. Bude výrazněji rozdělena v Horšovském Týně, mezi Staňkovem a Horšovským Týnem budou vlaky jezdit pouze o víkendech, ve zbytku trasy zůstane rozsah provozu podobný současnému. Obdobná, i když mírnější změna nastane také mezi Domažlicemi a Planou. S jednou výjimkou na ní nemají zůstat žádné přímé vlaky, bude třeba přestupovat v Tachově. Rozsah dopravy by ale v obou částech trati zůstal podobný jako v současnosti.
Změna konceptu potom čeká trať z Plzně na Mariánské Lázně, po které již nebudou v celé délce jezdit osobní vlaky. Místo nich objedná kraj přímé spoje z Plzně do Bezdružic a spěšné vlaky z Plzně do Plané.
Nový jízdní řád vlaků začne platit 14. prosince. Většina krajů zveřejní jeho navrhovanou podobu v červnu, oproti Plzeňskému kraji tak ponechají pro připomínky podstatně méně času – zhruba měsíc. Konečná podoba grafikonu by potom měla být hotová v září.