Blanka vstává z mrtvých, práce mají znovu začít příští týden

Praha – Do dvou týdnů od verdiktu arbitrážního soudu, že se má dostavět tunelový komplex Blanka, stavba skutečně ožije. Soud nařídil, aby Praha zaplatila za dosud provedené práce a stavební firma Metrostav tunely do pěti měsíců dokončila. Magistrát oznámil, že peníze pošle do pátku, práce na dosud zakonzervované Blance budou pokračovat od příštího týdne. Kdy provoz v Blance začne, však není jasné. Další zdržení hrozí i proto, že město zatím neschválilo zakázku na stavbu provizorních velínů, bez kterých nelze do tunelu pustit auta.

Rozhodčí soud v pátek stanovil, že se má Metrostav vrátit na staveniště, která opustil, a Praha zaplatit přes čtyři miliardy korun, z toho 2,7 miliardy činí dluh za již provedené práce, více než 1,3 miliardy jsou peníze za další nasmlouvané práce. Mluvčí Metrostavu František Polák oznámil, že firma obnoví stavbu Blanky do dvou dnů od doručení peněz. Podle primátorova náměstka Jiřího Nouzy (TOP 09) by se tak mohlo stát příští pondělí. „Od rady jsem dostal za úkol sejít se se zástupci Metrostavu a do konce týdne podepsat dohodu,“ řekl náměstek Nouza.

Ani obnovení stavby Blanky však neznamená, že je její otevření blízko. Lidé z vedení města sice v uplynulých dnech opakovali, že by tunely a navazující Trojský most mohly být v provozu v září, tento termín opět potvrdil Jiří Nouza. Že by bylo možné stihnout Blanku otevřít v září, ale odmítá městská opozice a pochybnosti v minulosti vyjádřili i stavbaři. Podle výsledku arbitráže sice má být stavební část komplexu hotová během pěti měsíců, po dokončení tunelů a mostu však bude potřeba dokončit i technologickou část včetně velínů. Na ně přitom Praha ještě nemá dodavatele, rada dnes jednání o zakázce odložila.

Stavba tunelového komplexu Blanka téměř osiřela loni v prosinci. V práci pokračoval pouze dodavatel technologické části Blanky, naopak dodavatel stavební části Metrostav práci přerušil. Krok zdůvodnil tím, že Praha neschválila nutné změny projektu, bez nichž nemohla výstavba pokračovat, a navíc zhruba rok za práce neplatila. Město kontrovalo tím, že má podezření na neplatnost smlouvy s Metrostavem. Rozhodčí soud však označil smlouvu za platnou. Pražští zastupitelé již dříve schválili Metrostavem požadovaný seznam prací pro dokončení stavby. Arbitráž však ještě pokračuje, stavební firma se domáhá ještě jedné miliardy za terénní úpravy v okolí tunelů.

První práce na tunelovém komplexu Blanka začaly v roce 2007. Tehdejší primátor Pavel Bém ubezpečoval, že stavba nepřekročí původní 26miliardový rozpočet a bude hotová do roku 2011. V současnosti se však předpokládaná cena Blanky pohybuje kolem 36 miliard. Termín otevření se postupně posouval na rok 2012, potom na letošní květen, v současnosti magistrát počítá se zářím.