Starovičky, Hustopeče, Velké Němčice, Nosislav, Židlochovice, Vojkovice, Holasice a Rajhrad - tady všude nechtějí těžké kamiony na své silnici. Přestože dnes ve svém boji o zákazové značky neuspěly, jednání s břeclavským odborem bude pokračovat v úterý. „Mohli bychom to mít administrativně vyřešené do letních prázdnin, aby tam už v létě byly značky,“ odhadl starosta Rajhradu František Ondráček (ODS).
Kolik nákladních aut projede denně obcemi?
Starovičky - 2500 až 3000 aut
Hustopeče - 2000 aut
Rajhrad - přes 1200 aut
Zdroj: Dopravní federace
Úspěšnější v boji proti těžké dopravě byli Otrokovičtí, kteří silnice osázeli nejdříve zákazem pro kamiony nad 12 tun, před dvěma lety omezení zpřísnili na 7,5 tuny. „Kamiony kontrolujeme městským kamerovým systémem i díky informacím od občanů, kteří nám volají,“ vysvětlil místostarosta Otrokovic Milan Plesar (Nový impuls).
Nejvíce obcí trpí nákladní dopravou ve Středočeském a Jihomoravském kraji. „Hodně toho tady projede, i v noci, a v noci jezdí hrozně rychle, protože mají volnou silnici. Okna se nám třepou a praskají i zdi,“ posteskla si 78letá Zdeňka Koldová, která žije v malé obci Měřín na Žďársku, hned vedle D1. Přestože tu bydlí přes třicet let, poslední roky moc spokojená není, kvůli nadměrné dopravě si stěžuje na prach i hluk. „Ideální by bylo omezit pomocí dopravních značek vjezd těžké nákladní dopravy,“ přiznal starosta Měřína Ivo Rohovský (ODS).
Kolik stojí mýtné?
D1: Brno – Praha – 1250 Kč
D2: Brno – Břeclav – 317 Kč
Ostrava – Rozvadov – 3 400 Kč
Zdroj: Mýtná kalkulačka pro kamion se čtyřmi nápravami

Obce u dálnice D2 bojují proti nákladní dopravě
Také ostatní evropské země nejčastěji zakazují řidičům vjezd právě pomocí dopravních značek s hmotnostním limitem. Například na Slovensku mají kamiony na silnicích nižší třídy plošný zákaz. Ve Švýcarsku dopravci platí za jízdu na všech silnicích a v Rakousku jsou kromě mýtných bran na dálnicích zpoplatněny také některé horské úseky.