Metrostav dostal od Prahy první část dluhu. Stavět začne ve středu

Praha - Praha odeslala stavební firmě Metrostav 2,7 miliardy korun, první část dluhu za stavbu tunelu Blanka. Metrostav se na základě splácení dlužné částky na stavbu vrátí příští týden ve středu, uvedl mluvčí firmy František Polák. Rozhodčí soud nařídil Praze zaplatit zhruba čtyři miliardy korun minulý týden. Metrostavu uložil dokončit stavbu do pěti měsíců.

Praha a Metrostav dnes podepsaly dohodu o tom, že se stavaři k práci vrátí tři dny po obdržení dlužné částky. „Banka platební příkaz akceptovala. Částku bude mít Metrostav na účtu v pondělí,“ řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Pokud se tak stane, ve středu se podle Poláka dělníci na stavbu vrátí.

Zhruba čtyři miliardy korun musí Praha Metrostavu zaplatit mimo jiné za faktury z minulosti. Po zaplacení zmíněných 2,7 miliardy má dalších 1,34 miliardy splácet postupně v průběhu stavby. Metrostavu soud uložil dokončit stavbu do pěti měsíců. Arbitráž tím ale neskončila. Metrostav totiž rozšířil žalobu o další miliardu korun, mimo jiné za Trojský most. Praha navíc zřejmě půjde do rozhodčího řízení i se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). (Více ZDE.)

Spor Prahy a stavařů se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil. Důvodem byly především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací. Praha tvrdila, že peníze na faktury má, podle radních ale hledala zákonnou cestu, jak je uhradit. Měla obavy, že smlouvy s Metrostavem jsou neplatné. Arbitři ale před týdnem rozhodli, že smlouvy platí.

Pětiměsíční lhůta se týká pouze stavební části díla

Pětiměsíční lhůta pro dostavbu tunelu nemusí znamenat, že tunelem v září projedou první auta. Rozsudek se totiž týká pouze stavební části díla. Otázkou zůstává, zda bude v té době hotova i technologická část a zda bude mít dopravní stavba za sebou nezbytné testy a zkušební provoz. Důležitá dopravní stavba, jejíž budování schválila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), si vyžádá 36 miliard korun, ačkoli původně měla stát zhruba o deset miliard korun méně a sloužit řidičům měla začít už v roce 2011.