Oprava mostu – pro malou obec finanční problém

Praha – Čím menší obec, tím větší problém pro ni je, když se musí vypořádat s opravou nebo výměnou starého mostu. Jedná se o jednu z nejnákladnějších investic obecních rozpočtů. Většina samospráv si ji může dovolit jen s dotací. Jenže mostů, které potřebují neodkladně opravit, je hodně, což šanci na získání dotace snižuje.

Když jihočeská obec Stráž nad Nežárkou opakovaně nedostala dotaci, nezbylo jí než se spolehnout na vlastní rozpočet. Na výstavbu nového mostu za zhruba 40 milionů, který spojuje místní části Dolní Lhota a Dvorce, tak musela zapomenout.

Radnice našla náhradní řešení za pět milionů – použije konstrukci, která dřív sloužila v nedaleké pískovně. Obecní rozpočet takovou částku unese, navíc se zachrání dopravní spojení a zlepší se i protipovodňová ochrana.

Kvůli nedostatku peněz odkládají opravu mostu i v Mirovicích na Písecku. „Ten most je danajský dar. Máme osm vesnic, opravíme komunikace, opravíme náměstí, máme základní školu, mateřskou školu. Investice jsou dány tím, že musíme udělat tyto věci napřed,“ říká starosta Mirovic Zdeněk Bárta.

Obecní rozpočty zatěžují investice do opravy mostů (zdroj: ČT24)

Údržba a opravy mostů trápí také cestáře na Karlovarsku. Kraj tam do oprav investuje v závislosti na evropských dotacích až desítky milionů korun ročně. Silničáři proto mosty rozdělili do sedmi kategorií. V sedmé, která by ohrožovala řidiče nejvíc, teď žádný není.

„V tom jenom o stupínek lepším stavu máme šest mostů a přibližně 40 mostů máme v dalším stupínku. Takže dohromady asi deset procent veškerých mostů máme ve špatném stavu,“ vysvětlil krajský náměstek pro dopravu Petr Navrátil (ČSSD).

Na údržbu a opravy mostů by každý rok potřeboval Karlovarský kraj 30 milionů korun. Průměrně přitom mají silničáři na rekonstrukce jen deset milionů. Letos ale budou moci díky dotacím z regionálního operačního programu opravit trojnásobný počet staveb.

Obnovu anebo aspoň částečnou opravu potřebuje také celá třetina mostů v Pardubickém kraji. Desítky staveb jsou ve špatném technickém stavu a některým dokonce hrozí zřícení. Úředníci i silničáři přiznávají, že kompletní rekonstrukce by stály stamiliony.