Praha půjde kvůli Blance do další arbitráže

Praha - Praha půjde do další arbitráže kvůli tunelovému komplexu Blanka. Rada města dnes schválila znění rozhodčí smlouvy, čímž k arbitráži otevřela cestu. Soudit se bude se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS). Rozhodčí soud řeší kvůli Blance i spory Prahy s firmou Metrostav. Problematická stavba vyjde na zhruba 36 miliard korun. Otevřít by se měla v září.

IDS je ale pro Blanku nezbytná

Praha už několik měsíců firmě IDS neplatí za faktury. IDS chce víc, než bylo v původní smlouvě, protože se práce na stavbě protahují a jí narůstají náklady. Hrozí odchodem ze stavby. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) připustil, že bez ní pravděpodobně nebude možné Blanku dokončit. „Myslím si, že je to nejrychlejší řešení dané situace. Bez IDS bychom těžko Blanku uvedli do provozu,“ tvrdí náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).

Firma od města za své služby zatím inkasovala 202 milionů korun. Do dokončení Blanky by Praha měla zaplatit ještě 196 milionů, a to včetně žalované částky. „Pracujeme již druhým rokem de facto zadarmo, a pokud se věc v řádu několika týdnů nerozhodne, může se stát, že nebudeme schopni své služby nadále poskytovat a budeme nuceni odstoupit od smlouvy a odejít ze stavby,“ sdělil mediální zástupce IDS Pavel Kočiš.

Spor Prahy a Metrostavu se dostal k rozhodčímu soudu poté, co stavební firma 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušila. Důvodem byly stejně jako u IDS především neproplacené faktury. Praha tvrdila, že peníze na faktury má, hledá ale zákonnou cestu, jak je proplatit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné. Po čtyřech měsících arbitři nedávno rozhodli, že Metrostav musí stavbu dokončit do pěti měsíců. Praha má zaplatit přes čtyři miliardy. Soud zároveň potvrdil platnost smluv. Arbitráž bude pokračovat v červnu.

IDS působí na stavbě Blanky jako stavební dozor, který mimo jiné v minulosti kontroloval problematické faktury za provedené práce. Z právní analýzy, kterou si už dřív nechala Praha vypracovat od společnosti White&Case, mimo jiné vyplynulo, že smlouva firmu IDS dostatečně nemotivuje, aby dohlížela na nezdražování stavby a na včasné dokončení díla. Firma totiž dostává odměny podle ceny stavby, která se ovšem v průběhu let zvýšila o několik miliard. Analýza navíc poukázala na to, že IDS údajně zadávala vícepráce bez vědomí Prahy. Firma, o které média mluví v souvislosti s napojením na pražské politiky z TOP 09, to odmítá.

IDS má na starosti také kontrolu dostavby metra A do Motola, za kterou Praha zaplatí zhruba 22,5 miliardy. I v tomto případě se město prostřednictvím dopravního podniku vypořádává s problematickými vícepracemi.