Dopravní laboratoře v Pardubicích zaujaly firmy i zahraniční školy

Pardubice – První zkušenosti s laboratořemi, které pomohou například zlepšit jízdní vlastnosti vlaků či stabilitu aut, získala pardubická Dopravní fakulta Jana Pernera. K dispozici jsou zhruba půl roku, již se ukázal jejich užitek v praxi a přitáhly pardubické univerzitě zájem o spolupráci firem i zahraničních vysokých škol.

Pardubické laboratoře slouží pro výzkum kolejové i silniční dopravy (zdroj: ČT24)

Ačkoli ústřední Pernerovy dopravní fakulty stojí v části Pardubic, odkud je k železnici takřka nejdále z celého města, v její nové laboratoři se denně „prohánějí“ vlaky – nebo alespoň jejich kola. Laboratoř dokáže simulovat, jak se chovají ve vysokých rychlostech. „Dokážeme vyvodit jakékoli provozní podmínky kontaktu železničního kola s kolejnicí,“ uvedl Bohumil Culek z oddělení kolejových vozidel dopravní fakulty. Práce v laboratoři tak pomůže nejenom ke vzdělávání mladých techniků, ale také pomůže ke zlepšování jízdních vlastností vlaků či tramvají.

Simulátor jízdy po kolejích je ale pouze jedna ze sedmi nových pardubických laboratoří. Další se zaměřuje například na stabilitu silničních vozidel a umožňuje ověřit, kdy se auto převrátí. Na vedlejším pracovišti potom „zpívají“ synchronní motory – podobné jako pohánějí nové pražské tramvaje – a jinde je zase simulátor odpružení lokomotivy. Podle Martina Kohouta z dopravní fakulty nové laboratoře především umožňují ověřit to, co technici ve starých prostorách naměřili, ale dosud neměli příležitost otestovat.

Nové laboratoře zaujaly i zahraniční univerzity

Vše, co si studenti v laboratořích zkoušejí, pro ně přitom představuje cenné základy pro budoucí praxi. „Snažíme se poznatky, které získáme z praxe, implementovat ve výuce, aby od nás odcházel skutečně vzdělaný dopravní odborník,“ popsal dvojí přínos všech laboratoří děkan Pernerovy dopravní fakulty Ivo Drahotský.

Kromě samotné univerzity využívají výsledky z laboratoří také výrobci. Nové pardubické prostory zaujaly i zahraniční univerzity. Jedním z posledních projektů bylo testování částí mostních konstrukcí, na kterém se podílela univerzita z belgického Ghentu.