Dopravní podnik Ostrava zkouší nový čínský elektrobus

Ostrava - Dopravní podnik Ostrava testuje na své pravidelné lince elektrobus čínské výroby. Nový stroj nazvaný BYD má v ideálních podmínkách ujet na jedno dobití až 250 kilometrů. Dopravce vybral pro více než dvoutýdenní testování linku 38, kde jezdí elektrobusy tuzemské výroby už od roku 2010.

Ostrava využívá elektrobusy v běžném provozu jako zatím jediný provozovatel hromadné dopravy v Česku. Důvodem je jejich ekologický provoz. Elektrobusy nevypouštějí do ovzduší žádné emise. V Ostravě, jedné z nejšpinavějších aglomerací v zemi, je to důležitý argument, který pomáhá i při získávání dotací.

Nový čínský vůz má na rozdíl od dosud používaných strojů lepší parametry. Kromě toho, že je větší a prostornější a má klimatizaci, údajně vydrží na jedno dobití o pětinu déle. Jestli si ho Ostrava někdy v budoucnu objedná, závisí na výsledku testování. Řidič David Schenk je s jízdními vlastnostmi nového autobusu spokojený. „Už jsme zkoušeli vozy od více firem, tento se mi zdá zatím nejlepší. Lehce se ovládá, jízda je plynulejší,“ popsal řidič. 

Kromě ekologického provozu je oproti autobusu na naftu výhodou elektrobusu jeho levný provoz. Problémem je vysoká pořizovací cena. Dopravní podnik Ostrava plánuje koupit nové elektrobusy do tří let, chce na to získat evropské dotace. Kromě čínského vozu, jehož konečnou cenu zatím nezná, bude zkoušet také elektrické autobusy z Německa.

„Snažíme se ověřit použitelnost těchto zajímavých vozidel v ostravském městském provozu. Těšíme se na výsledky testování, které nás poučí o tom, jak se technologie v této oblasti posunula v posledních letech dopředu,“ uvedl ředitel podniku Roman Kadlučka. Čínské elektrobusy BYD - Build Your Dreams - už používají dopravci v Londýně nebo Amsterodamu. Na tamním letišti Schiphol jich jezdí pětatřicet. Londýn si pronajal dva. Vozy testovali také dopravci v polské Varšavě, v Popradu na Slovensku, v Turecku a Rumunsku.