Liberec – Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou musí vrátit dotaci 190 milionů korun z Regionálního operačního programu Severovýchod. Důvodem je rozdělení zakázky na rekonstrukci tramvajové trati z Liberce do Jablonce. Dopravní podnik chystá odvolání a v případě nutnosti je připraven jít k soudu.
Liberecký dopravní podnik má vrátit dotaci na opravu trati do Jablonce
Dopravní podnik ve svém prohlášení odmítl porušení zákona o veřejných zakázkách. „Postup schválila Regionální rada regionu soudržnosti Severovýchod a posoudil ho i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže coby nejvyšší autorita v oblasti veřejných zakázek pro Českou republiku,“ uvedl.
Nynější závěry regionální rady se podle vedení podniku neopírají o žádné věcné a kvalifikované argumenty. „DPMLJ proto podá v zákonné lhůtě proti platebním výměrům odvolání. Je rovněž připraven případně podat proti konečným rozhodnutím správní žalobu,“ konstatovala firma.
Kontrola se zabývala modernizací trati Fügnerova – Mlýnská – Klicperova a navazujícího úseku Klicperova – U Lomu. Na první část dostal podnik dotaci přes 80 milionů, na druhou zhruba 110 milionů korun. První část zakázky už v minulosti prověřoval i antimonopolní úřad, žádné pochybení však nenašel.
Pomoct by zřejmě musely radnice
Pro dopravní podnik, který hospodaří s obratem kolem půl miliardy korun, může být vrácení dotace likvidační. Pomoci by zřejmě museli vlastníci, kterými jsou města Liberec a Jablonec nad Nisou. Podle jabloneckého primátora Petra Beitla (ODS) jsou zatím jakékoli závěry předčasné. „Vyčkejme rozhodnutí odpovědných orgánů, eventuálně na výsledky odvolacích řízení,“ vyzval.
Náměstek liberecké primátorky Jiří Šolc (Liberec občanům) k tomu doplnil: „Jako v obdobných kauzách především věříme v úspěch žádosti o prominutí – vytýkaná věc byla jinými orgány státu shledána bezproblémovou. Pokud by k vrácení došlo, jistě by akcionáři reagovat museli, přece se kvůli nestejnému výkladu státu nezastaví MHD. Jak konkrétně, to záleží na výši a načasování vratky.“
Trať z Liberce do Jablonce se rekonstruuje od roku 2008, doposud se za stavbu utratilo přes 400 milionů korun. V rámci modernizace byla až k Nové Rudě vybudována druhá kolej, která umožnila zrychlit dopravu a zvýšit bezpečnost, protože se tramvaje nemusejí křižovat. Letos na jaře začala další etapa za 286 milionů korun, při níž se modernizace dočká asi tříkilometrový úsek ve Vratislavicích a kilometr trati u Jablonce.