Výstavba nové čtvrti na Smíchovském nádraží může začít

Praha – V lokalitě Smíchovského nádraží vyroste nová čtvrť. Změnu územního plánu, která to umožňuje, schválili zastupitelé hlavního města Prahy. Díky souhlasu zastupitelstva může nyní investor zažádat o potřebná povolení a začít se stavbou. Předpokládané náklady se pohybují kolem 15 miliard korun. Zastupitelé jednali i o dalších plánech, schválili třeba dílčí návrh týkající se vybudování tramvajové trati z Vinohrad na Václavské náměstí a Hlavní nádraží, tato varianta tedy zůstává jednou z možností do budoucna. Posvětili také rozhodnutí rady požádat Evropskou investiční banku (EIB) o půjčku 2,5 miliard na výstavbu prodloužení metra A do Motola. Jde o poslední část jedenáctimiliardového úvěru.

Zastupitelé svým rozhodnutím odstranili stavební uzávěru, a území se tak „otevřelo“ výstavbě. Na území ohraničeném ulicemi Ostrovského, Nádražní, Dobříšskou, Radlickou a nadjezdem ulice Na Zlíchově má vyrůst nová čtvrť s kancelářskými budovami, obchodními a bytovými domy, náměstím, pěší zónou a centrálním parkem. V plánech je i několikapodlažní parkoviště a nový autobusový terminál.

Proti záměru se na jednání zastupitelstva postavili opoziční zastupitelé, kterým se vůbec nelíbí plánovaná výstavba mostu z Prahy 5 do Podolí. Podle opoziční zastupitelky Aleksandry Udženije (ODS) by most dopravně zatížil nejen Prahu 4, ale i Prahu 2. Ondřej Pecha (ODS) navrhl, aby projednávání změny bylo ukončeno. Jeho návrh zastupitelé neschválili.

Tramvaj na „Václavák“?

„Stále hledáme způsob, jak ulehčit kriticky přetíženému dopravnímu uzlu I. P. Pavlova. Pokud se zde vyskytne nějaký problém, za chvíli nám stojí doprava po celé Praze,“ prohlásil primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). Propojení tratí by podle něj situaci zlepšilo. „Tramvajová síť v centrální části Prahy by tak získala větší variabilitu a nedocházelo by k tolika kolapsům veřejné dopravy,“ doplnil.

Tramvaje na Václavském náměstí
Zdroj: ČT24

V návrhu zůstává i přes řadu odpůrců možnost vrátit tramvajovou trať přímo na Václavské náměstí. Odmítlo ji zastupitelstvo a nesouhlas vyjádřila i Praha 1. Vedení hlavního města proto připravilo variantu, podle které by trať vedla z Vinohrad na horní okraj Václavského náměstí, odtud přes Vrchlického sady kolem Hlavního nádraží až k Bolzanově ulici a Masarykovu nádraží. Která z možností nakonec zvítězí, bude předmětem budoucích jednání.

O peníze na dokončení metra požádá Praha evropskou banku

Na dokončení trasy metra A má město přislíbeny evropské dotace ve výši 7,5 miliard korun, primátorův náměstek Jiří Vávra (TOP 09) podotknul na jednání, že evropské peníze zatím nepřišly. Dočerpání úvěru má podle Vávry zajistit plynulé pokračování stavby do doby, než budou dotace uvolněny.

Stanice metra Motol
Zdroj: ČT24

Dostavbu trasy metra provázejí problémy. Ministerstvo dopravy loni krátilo strop pro čerpání evropských dotací. Dopravní podnik, který je stoprocentně vlastněn Prahou, vypořádává problematické faktury za vícepráce, které při stavbě vznikly. Interní audit navíc upozornil na řadu nesrovnalostí, které stavbu provázely. Odhalil mimo jiné některá pochybení v řízení projektu. Podle vedení dopravního podniku ale neprokázal vznik škody. EIB si proto v minulém roce vyžádala některé podklady k výstavbě, mimo jiné i výsledky interního auditu. Na základě nich se teprve bude rozhodovat, zda peníze uvolní.

Nově budovaný úsek metra A

  • Je dlouhý asi šest kilometrů
  • Na trase jsou čtyři stanice – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol
  • Stavba začala v roce 2009
  • Trasa vyjde na 22,5 miliardy korun
  • Její dokončení se plánuje na jaro 2015