Liberecký kraj lpí na autobusovém tendru, proti zrušení se odvolá

Liberec – Nový tendr na regionální autobusovou dopravu zatím Liberecký kraj nevypíše, ačkoli Úřad pro ochranu hospodářské soutěže původní soutěž zrušil. Kraj se nejprve pokusí původní tendr zachránit a proti verdiktu se odvolá. Oznámil to hejtman Martin Půta (STAN), podle kterého to, co ÚOHS vytkl kraji až nyní, kdy již uchazeči poslali své nabídky, bylo v zakázce od začátku – již v jejím předběžném oznámení. Kraj proto považuje rozhodnutí za nedůvodné.

ÚOHS zdůvodnil zrušení soutěže na obsluhu autobusových linek v Libereckém kraji kvůli požadovaným dokumentům prokazujícím stáří kvalifikace a také proto, že nevyhověl námitkám Bítešské dopravní společnosti, která si stěžovala na netransparentnost soutěže. Kraj tak podle mluvčího antimonopolního úřadu Martina Švandy porušil zákon o veřejných zakázkách. To ale vedení kraje odmítá a podá proti rozhodnutí ÚOHS rozklad. Podmínka, kterou úřad kritizoval, je podle hejtmana Martina Půty ve veřejné zakázce od počátku, ÚOHS přitom tendr již jednou zkoumal a žádný problém nenalezl. Krajští právníci potom tvrdí, že sporný bod nemohl soutěž ovlivnit. „Firma, která námitky k antimonopolnímu úřadu poslala, do soutěže nabídku vůbec nepodala,“ dodal hejtman.

Celý spor je ale pro Liberecký kraj velmi nepříjemný – smlouvy s vybranými dopravci měly začít platit již od letošního prosince, kdy také vyprší stávající kontrakty. Zcela nový tendr již kraj vypsat nestihne, s tím starým má naději pouze, pokud předseda ÚOHS Petr Rafaj rozhodnutí svých podřízených zruší a navíc rozhodne rychle. „Samozřejmě chceme, aby po 4. prosinci 2014 autobusy jezdily, takže budeme tuto situaci muset řešit,“ podotkl Martin Půta.

Tendr na zajíštění dopravy na regionálních autobusových linkách vyhlásilo ještě minulé vedení Libereckého kraje, které skončilo po prohraných volbách na podzim 2012. Radu potom vytvořila bývalá opozice z řad Starostů pro Liberecký kraj a Změny, která soutěž původně kritizovala jako vypsanou na míru společnosti Busline. Nová rada ji ale na doporučení odboru veřejných zakázek nezrušila, pouze upravila kritéria, která považovala za diskriminační. Snížila podíl subjektivního hodnocení ze 30 na 10 procent, rozhodující se tak stala nabídková cena.

Proti zrušení autobusového tendru se kraj odvolá (zdroj: ČT24)