Spor o Mariánský most pokračuje, stovky milionů zatím zůstanou městu

Ústí nad Labem – Více než půl miliardy korun zůstává v pokladně Ústí nad Labem. Krajský soud vrátil na okresní úroveň spor města a firmy Hutní montáže, která stavěla Mariánský most. Žádá po městu proplacení víceprací. Protože jde o letitý spor, vyšplahala se požadovaná částka s úroky téměř na 700 milionů korun.

Video Spor o doplatek za Mariánský most jde do dalšího kola
video

Spor o doplatek za Mariánský most jde do dalšího kola

Hutní montáže žádají po Ústí nad Labem proplacení víceprací od prosince 1998, kdy byl Mariánský most dokončen. Město nárok firmy odmítá, práce prý provedla v rozporu s plány, stavbaři ale tvrdí, že se s radnicí na změnách v projektu dohodli. Žalobu podala firma v roce 1999, ale až loni rozhodl ústecký okresní soud, že stavební firma má na peníze nárok, a to včetně úroků. Jednalo se tehdy o 660 milionů, původní částka přitom činila pouze 184 milionů korun. Okresní soud se ale sporem Ústí nad Labem s Hutními montážemi bude zabývat znovu. Město uspělo s odvoláním u krajského soudu, který mu případ vrátil. Podle krajského soudu se Hutním montážím nepodařilo dostatečně prokázat, že město s víceprácemi opravdu souhlasilo.

Pro Ústí nad Labem by povinnost zaplatit přes půl miliardy korun znamenala velké potíže. Jeho celoroční rozpočet totiž činí 1,33 miliardy korun, Ústí má navíc dluhy a ročně splácí 50 milionů. Loňské rozhodnutí proto tehdy označil radní Pavel Dlouhý za zničující. Mluvčí Hutních montáží Eva Kijonková ovšem poukázala, že město s firmou celou dobu odmítalo jednat. Nezabývalo se ani dohodou o narovnání, kterou Hutní montáže předložily před dvěma lety.

Mariánský most vznikal v letech 1993 až 1998, za jeho stavbu město zaplatilo přes 750 milionů korun – téměř dvakrát více, než činil původní rozpočet. Most se tak stal nejdražší dopravní stavbou, kterou od roku 1948 v republice financovalo některé město. Město navíc zatěžuje údržba mostu, hledalo proto i případného kupce. Most ovšem nedělá městu pouze starosti. V roce 1999 se dostal na seznam deseti nejkrásnějších železobetonových staveb světové architektury 90. let. Zařadil se tak po bok Guggenheimova muzea v Bilbau či londýnského Dómu tisíciletí.