Spor o Mariánský most pokračuje, stovky milionů zatím zůstanou městu

Ústí nad Labem – Více než půl miliardy korun zůstává v pokladně Ústí nad Labem. Krajský soud vrátil na okresní úroveň spor města a firmy Hutní montáže, která stavěla Mariánský most. Žádá po městu proplacení víceprací. Protože jde o letitý spor, vyšplahala se požadovaná částka s úroky téměř na 700 milionů korun.

Spor o doplatek za Mariánský most jde do dalšího kola (zdroj: ČT24)

Hutní montáže žádají po Ústí nad Labem proplacení víceprací od prosince 1998, kdy byl Mariánský most dokončen. Město nárok firmy odmítá, práce prý provedla v rozporu s plány, stavbaři ale tvrdí, že se s radnicí na změnách v projektu dohodli. Žalobu podala firma v roce 1999, ale až loni rozhodl ústecký okresní soud, že stavební firma má na peníze nárok, a to včetně úroků. Jednalo se tehdy o 660 milionů, původní částka přitom činila pouze 184 milionů korun. Okresní soud se ale sporem Ústí nad Labem s Hutními montážemi bude zabývat znovu. Město uspělo s odvoláním u krajského soudu, který mu případ vrátil. Podle krajského soudu se Hutním montážím nepodařilo dostatečně prokázat, že město s víceprácemi opravdu souhlasilo.

Pro Ústí nad Labem by povinnost zaplatit přes půl miliardy korun znamenala velké potíže. Jeho celoroční rozpočet totiž činí 1,33 miliardy korun, Ústí má navíc dluhy a ročně splácí 50 milionů. Loňské rozhodnutí proto tehdy označil radní Pavel Dlouhý za zničující. Mluvčí Hutních montáží Eva Kijonková ovšem poukázala, že město s firmou celou dobu odmítalo jednat. Nezabývalo se ani dohodou o narovnání, kterou Hutní montáže předložily před dvěma lety.

Mariánský most vznikal v letech 1993 až 1998, za jeho stavbu město zaplatilo přes 750 milionů korun – téměř dvakrát více, než činil původní rozpočet. Most se tak stal nejdražší dopravní stavbou, kterou od roku 1948 v republice financovalo některé město. Město navíc zatěžuje údržba mostu, hledalo proto i případného kupce. Most ovšem nedělá městu pouze starosti. V roce 1999 se dostal na seznam deseti nejkrásnějších železobetonových staveb světové architektury 90. let. Zařadil se tak po bok Guggenheimova muzea v Bilbau či londýnského Dómu tisíciletí.