Další „mrtvý“ termín pro Blanku? ČKD asi nestihne do října dokončit práci

Praha – Společnost ČKD Praha DIZ oznámila pražskému magistrátu, že nestihne do začátku října dokončit práce na technologiích v tunelovém komplexu Blanka. Znamená to, že město již tunel v termínu před komunálními volbami patrně neotevře. Termín zprovoznění, který měl být původně již v roce 2011, se tak posune na přelom tohoto a příštího roku. Náměstek primátora Jiří Nouza ovšem po jednání s ČKD řekl, že bude nadále usilovat o otevření tunelu počátkem října.

Na pražský magistrát přišel dopis, který prakticky pohřbil naděje současných radních, že budou před volbami vidět při slavnostním otevření tunelového komplexu Blanka, který vede z Břevnova do Troje. Dodavatel technologie ČKD Praha DIZ městu oznámil, že ve stanoveném termínu do 4. října nedokáže práci dokončit. „ČKD si nevěří, že by bylo schopno dodržet termín,“ uvedl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Připomněl přitom, že dodavatel technologické části stavby práce nepřerušil – na rozdíl od Metrostavu, který tři tunelové úseky a další související objekty staví. ČKD však v dopise, ze kterého citovala ČTK, upozornila, že Praha dlouho otálela se zadáním zakázky na stavbu velínů, bez kterých se provoz v Blance nemůže rozjet. Současně firma upozornila zhruba na půlmiliardový dluh města.

Jiří Nouza se odpoledne se zástupci firmy sešel. Po schůzce řekl, že v debatě obě strany našly cestu a že jejich společným cílem je dokončit Blanku co nejrychleji. Nouza dodal, že bude nadále usilovat o to, aby se Blanka otevřela do začátku října.

Ještě vyšší dluh byl jednou z příčin, proč práce na Blance koncem minulého roku pozastavil Metrostav. Obnovil je poté, co proběhla arbitráž s Prahou, která se týkala platnosti vzájemných smluv a právě dluhu, a nyní ubezpečuje, že svoji část díla odevzdá včas, resp. v termínu, který se postupně kvůli komplikacím při stavbě i sporu s městem posunul z roku 2011 na konec letošního září. „Část stavební bude hotová 30. září, jak jsme slíbili a jak ostatně rozhodl soud,“ uvedl mluvčí Metrostavu František Polák. Zdůraznil, že se termín dokončení „odvíjí od dokončení technologické části“. Již dříve se mluvilo o tom, že ČKD Praha DIZ potřebuje na práci zhruba půl roku, což by znamenalo dokončení Blanky zřejmě až na přelomu roku.

Stavba tunelu Blanka
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Tunelový komplex Blanka vzniká pod severovýchodním okrajem pražského centra od roku 2008. Jeho hlavní součástí mají být tři tunelové úseky – Brusnický, Dejvický a Bubenečský tunel – s celkovou délkou přes šest kilometrů. Půjde tak o nejdelší městský tunel v Evropě. Stavbu monumentálního podzemního díla, k němuž patří i nepřehlédnutelný Trojský most, ale provází řada problémů, které jeho jedinečnost upozaďují. Kromě odkládání termínu dokončení, soudů s dodavateli (kromě Metrostavu se bude Praha soudit také s firmou ISP, která vykonává stavební dozor), kvůli dluhům a tvrzením, že jsou smlouvy neplatné, jde také o výrazné navýšení ceny. Původně měla Blanka stát 21 miliard korun a Pavel Bém, který jako primátor dohody s dodavateli uzavíral, sliboval: „To, co zůstává stejné a neměnné, je vysoutěžená cena stavby.“ Blanka ale nakonec bude stát přes 36 miliard korun.

Trojské ústí tunelu Blanka (úseku Bubeneč)
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK