S odstraňováním sesuvu na D8 se možná začne ještě letos

Praha - Sesuv půdy na ústecké dálnici D8 by se mohl začít odstraňovat ještě v letošním roce. Se stavbou dálnice se bude poté zřejmě pokračovat podle původních plánů. Zvolit alternativní trasu budované dálnice, která by se vyhnula nestabilnímu území, není podle ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO) rozumné. Ministr to řekl po jednání s premiérem Bohuslavem Sobotkou. Premiér na dopravě pokračuje ve své inspekční cestě po ministerstvech.

„Dálnice je zčásti postavená. Takovýchto výskytů geologických poruch je ve světě více a myslím si, že se dokážeme s tímto vypořádat,“ uvedl Prachař.

Svah zavalil rozestavěnou dálnici u obce Dobkovičky začátkem loňského června. Podle geologického průzkumu je největším rizikem nestabilního území přebytek spodní vody. Ta se bude muset podle Prachaře z podloží odčerpat a následně celý svah stabilizovat horizontálními a vertikálními vzpěrami.

  • Premiér Sobotka při své návštěvě na ministerstvu resort pochválil. „Ministerstvo dopravy má správně nastaveny strategické priority z hlediska programového prohášení vlády,“ uvedl Sobotka. Probírali spolu také výstavbu dálnice D11. „Blíží se okamžik, kdy bude možné zahájit výstavbu posledního úseku, který zbývá pro to, aby dálnice dorazila do Hradce Králové,“ prohlásil Sobotka. 

Pokud vše půjde podle plánu, měly by sanační práce začít ještě během letoška. Přes zimu se poté budou dosavadní výsledky monitorovat. Podle Prachaře by se mělo kontrolovat především to, zda nedochází k dalším pohybům, a na základě těchto zjištění rozhodnout o další stavbě dálnice.

Kromě rozestavěné dálnice zavalil utržený svah rovněž zhruba 200metrový úsek železniční trati mezi Úpořinami a Chotiměří a poškodil zařízení kamenolomu Dobkovičky. Podle expertů je ale oblast stále nestabilní a hrozí, že pokud se urychleně nepřijmou nápravná opatření, mohou vydatnější deště způsobit podobný sesuv a ohrozit obyvatele nedalekých Litochovic.

Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologové ze sdružení Děti Země, podle kterých už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, upozorňovala řada geologů na hrozící riziko půdních sesuvů. Podle předsedy Dětí Země Miroslava Patrika pochybili úředníci ministerstva pro životní prostředí, kteří souhlasili s variantou stavby bez dlouhého tunelu přes nestabilní území, a zároveň i projektanti, kteří se podíleli na vypracování dokumentace pro hodnocení vlivů stavby na životní prostředí.

Vydáno pod