Aplikace TagBust zatočila s břeclavskými sprejery

Břeclav - Už rok používají v Břeclavi strážníci aplikaci proti sprejerům. TagBust funguje na jednoduchém principu - strážníci fotí graffiti v ulicích a nahrávají je do aplikace. Když pak sprejera chytí přímo při činu, srovnají jeho dílo s databází. Ta rychle ukáže, kolik toho má na svém kontě. S vyšší škodou pak přichází vyšší trest. V Břeclavi se díky tomu podařilo sprejerství skoro vymýtit.

Se sprejem v ruce vyrážejí do setmělých ulic především teenageři. V Břeclavi ale počet nových graffiti výrazně klesl. Strážníci to přičítají aplikaci TagBust. „Využívá speciálních algoritmů, které dokážou srovnávací metodou najít shodu mezi desítkami, stovkami nebo tisíci různých tagů,“ vysvětlil mluvčí břeclavských strážníků Zdeněk Novák.

Na základě jednoho nelegálního díla, u něhož ho strážci zákona přistihnou, je pak snadné dohledat i ostatní. „Systém je navržen tak, aby do něj měli přístup policisté, aby mohli využívat naše data, ale i veřejnost. Kdokoliv bude mít zájem, může nám posílat fotky a pomoct tak s tvorbou databáze,“ vysvětlil spoluautor aplikace Matěj Kubiš.

TagBust na okraji zájmu policie

„Člověk může sprejovat v Břeclavi, ale také v Brně nebo Praze, kam jezdí třeba do školy. Díky tomuto programu je mu možné prokázat větší škodu, než kdybychom zůstali v rámci břeclavského působiště,“ popsal výhody Novák.

Video Mluvčí břeclavských strážníků Zdeněk Novák o výhodách aplikace
video

Mluvčí břeclavských strážníků Zdeněk Novák o výhodách aplikace

Jenže zatím ho kromě Břeclavi využívají strážníci už jen v Brně. Nikdo další zájem neprojevil. Možná i proto, že dosud není jasné, jak budou k aplikaci přistupovat soudy. „Jako důkaz může v trestním řízení sloužit vše, co přispěje k objasnění věci. Podle mě by se to použilo jako nepřímý důkaz, a záleželo by na konkrétním soudci, jak by to vyhodnotil,“ myslí si právník z Ústavu práva a technologií Masarykovy univerzity Václav Stupka.

Vandalové přitom každoročně obcím, majitelům nemovitostí nebo dopravcům způsobí škody v desítkách milionů korun. Třeba v případě brněnského dopravního podniku se škody každoročně pohybují okolo pěti milionů korun. „Velkou část z toho tvoří náklady na vyčištění posprejovaných vozů, měnit se musí i poškrábaná skla, pokud jde o ta čelní,“ uvádí Dopravní podnik města Brna na svém webu. K větší všímavosti má Brňany motivovat kampaň No Tag!