Troleje nad třídou Míru budou, trolejbusy chtějí zastupitelé vystrnadit

Pardubice – Ačkoli nad třídou Míru v centru Pardubic musí podle dotačních podmínek i po dokončení rekonstrukce vést trolejbusové trolejové vedení, začal magistrát uvažovat o tom, že by bylo pouze svéráznou ozdobou. Městské vedení se vrátilo k úvahám, že by byla opravená třída Míru určena výhradně pěším, nezajížděla by na ni tedy ani MHD. Zda současná trolejbusová výluka nezůstane – přes miliony vydané za nové trakční vedení – nakonec natrvalo, rozhodnou pardubičtí zastupitelé v září.

Třída Míru může být světovou raritou – pěší zóna s trolejí (zdroj: ČT24)

Primátorka Štěpánka Fraňková (SPP) i ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán sice odmítají trvalé uzavření třídy Míru pro trolejbusy, ale opačný názor zní stále hlasitěji. Pěší zónu si na třídě Míru přejí i představitelé koaliční pardubické ČSSD. Schválenou podobu, kterou by měla ulice mít po dokončení probíhající rekonstrukce, kritizují jako nekoncepční. „Toto je ukázkový příklad nekoncepčních řešení celého projektu už od samého počátku,“ řekl předseda sociálnědemokratického zastupitelského klubu Jakub Rychetský.

O podobě rekonstruované třídy Míru přitom zastupitelé již jednou rozhodovali, na stole byla i varianta pěší zóny bez trolejbusů. Nakonec ale zvítězilo částečné zachování dopravy v úseku od Sladkovského ulice ke křižovatce na Masarykově náměstí. Trolejové sítě byly původně umístěny na domech, nyní budou zakotvené v dlažbě.

Pardubické zastupitelstvo bude o dalším využití třídy Míru znovu hlasovat v září. Případné prosazení pěší zóny by ovšem stálo město miliony. Jednak jde o troleje, které nad rekonstruovanou ulicí vést musí, aby nebyla ohrožena evropská dotace, ale také jde o peníze za dopravu, která by zůstala na odklonové trase. „Objízdná trasa přes Sukovu třídu je o tři čtvrtě kilometru delší. Pro nás by to za rok znamenalo 96 tisíc kilometrů najetých navíc,“ poukázal Tomáš Pelikán.

Rekonstrukce třídy Míru začala v březnu, stavba má trvat rok. Vedení města nedávno slíbilo, že se pokusí práce urychlit, aby skončily již v prosinci. Velké potíže způsobila uzavírka jindy frekventované ulice v centru města místním podnikatelům. Do obchodů či restaurací přestali přicházet zákazníci. Jejich provozovatelé se proto obávají, že se konce oprav nedožijí.