Otnice zveřejnila petici proti plnému uznání islámu v Česku

Otnice (Vyškovsko) - „Nedejte jim možnost vyučovat své náboženství na státních školách, natož obracet kriminálníky ve věznicích na islám!“ Přesně tímto heslem vyzývá obec Otnice na Vyškovsku na svých webových stránkách k tomu, aby lidé podepsali petici proti plnému uznání islámu v České republice. Bojí se, že muslimská komunita získá možnost zřizovat církevní školy nebo oddávat páry. Jde o kontroverzní krok, protože petice visí na oficiálních stránkách obce. Podle odborníků na lidská práva však dokument nevyzývá k násilí ani k náboženské nesnášenlivosti, proto obec české zákony nijak neporušuje.

V obci Otnice podle oficiálního sčítání žádný muslim nežije a podle zjištění ČT navíc nikdy k žádnému vyhrocenému konfliktu s touto komunitou nedošlo. Přesto právě na webových stránkách Otnice visí výzva k podepsání petice Proti plnému uznání islámu v České republice.

„Já vím, že moc obecních úřadů to na svých stránkách nemá, ale my si myslíme, že to může být do budoucna problém a zajímá nás názor našich občanů. Podle počtu těch, kteří se podepsali, to vypadá, že to vnímají stejně,“ vysvětloval iniciátor a starosta Pavel Prokop (KDU-ČSL).

Příznivci petice upozorňují na to, že v září uplyne deset let od chvíle, kdy se Ústředí muslimských obcí v Česku zaregistrovalo jako náboženská společnost. Pokud prokáže, že má alespoň 10 000 členů, může po této době požádat o plné uznání.

To tvůrci petice označují jako „katastrofu“. Argumentují především strachem z toho, že by islám mohl být vyučován v rámci hodin náboženství, muslimové by mohli zřizovat vlastní církevní školy nebo uzavírat církevní sňatky, stejně jako je to dnes možné na úřadech nebo v kostelech.

Zvláštní práva církví, které jsou v ČR plně uznány

  • právo vyučovat náboženství na státních školách podle Školského zákona
  • právo zřizovat církevní školy podle Školského zákona
  • právo pověřit duchovní k duchovenské službě v ozbrojených silách ČR, v místech, kde se vykonává vazba, trest odnětí svobody, ochranné léčení a ochranná výchova
  • právo konat obřady, při nichž jsou uzavírány sňatky podle Zákona o rodině
  • právo zachovávat povinnost mlčenlivosti duchovními v souvislosti s výkonem zpovědního tajemství nebo obdobného práva
  • právo být financována podle zvláštního zákona

„Když přijdu do cizí země, tak proto, abych tam žil, asimiloval se a spojil se s řádem, který tam je. Já mám pocit, že zrovna toto náboženství a ti, kteří s ním sem přicházejí, nemají tento úmysl. Snaží se tady vytvořit svoje vlastní společenství,“ objasňoval svoje obavy Prokop.

Petice tak už několik týdnů leží hned u vstupu na otnický obecní úřad. Za tu dobu ho už podepsalo zhruba 60 z 1 500 obyvatel Otnice.

Kontroverzní, ale právně v pořádku

Výzva k podpisu této petice sice může na webové stránce obce překvapit, podle Ligy lidských práv (LLP) ale k žádnému porušení zákona nedošlo. „Když se dívám na text petice, tak se nedomnívám, že by se jednalo o nějaké vybízení k náboženské nesnášenlivosti. V demokratické společnosti je důležité, aby zazněly i kritické hlasy,“ vysvětloval právník z LLP David Záhumenský s tím, že pokud by text vyzýval k násilí, byla by situace odlišná.

Stejně to vidí i politolog z Masarykovy univerzity Stanislav Balík. „Je to věcí každé obce. Nemůžeme jim říkat - tohle si na svůj web můžete nebo nemůžete dát,“ uvedl na dotaz ČT.

Petice Proti plnému uznání islámu v ČR

Petiční výbor, který bojuje proti plnému uznání islámu v ČR, vznikl letos v květnu. V textu autoři petice upozorňují, že Ústředí muslimských obcí nesplnilo hned několik zákonných podmínek - muslimů podle posledního sčítání v Česku nežije požadovaných 10 tisíc, navíc organizace každoročně nezveřejňuje výroční zprávu a v neposlední řadě mají petičníci obavy z možného extremismu. Text petice je dostupný i na internetu.

Cílem autorů je shromáždit 10 000 podpisů a tím si vynutit interpelaci Ministerstva kultury, které má tuto záležitost v kompetenci, přímo v poslanecké sněmovně.

Paradox: O plné uznání islámu se nikdo žádat nechystá

Petice navíc bojuje proti něčemu, co v současné době vůbec nehrozí. Aby mohla být církev plně uznána, musí mít nejméně 10 000 členů, muslimů ale v Česku podle posledního sčítání žijí jen zhruba tři tisícovky. „Vzhledem k tomu považuji za velmi nepravděpodobné, že vůbec bude nějaká žádost podána,“ myslí si člen správní rady Islámské nadace v Brně a Muslimské obce v Brně Assem Atassi.

A i pokud by se to v průběhu let změnilo, význam petice bude spíše marginální. „O plném uznání církve rozhoduje ministerstvo kultury a petice v takovém případě nemá na tento proces reálný vliv,“ dodal Záhumenský. 

Podle Assema Atassiho je možná důvodem, proč se petice v Otnicích objevila, politika. „V okamžiku, kdy se začínají politici zmiňovat o islámu, tak se obvykle blíží nějaké volby. Za dva měsíce budou volby do zastupitelstev obcí, proto si myslím, že je to určitý předvolební tah,“ dodal.

Při posledním sčítání v roce 2011 se k islámu přihlásilo 1 943 lidí, dalších 1 442 osob pak při sčítání lidu vybralo jako své vyznání „Ústředí muslimských obcí“. Dohromady tedy žije dle údajů Českého statistického úřadu v České republice 3 385 muslimů.

Neoficiální údaje pocházející od nejrůznějších osob a institucí však hovoří přibližně o deseti až dvaceti tisících muslimech nejrůznějšího etnického původu a odlišné intenzity vztahu k vlastnímu náboženství.

V Česku se k islámu hlásí především přistěhovalci původem z Blízkého východu, kteří ještě v Československu studovali (typicky Syřané nebo Iráčané), příp. z Bosny a Hercegoviny a dalších zemí bývalého Východního bloku. Jen malou část muslimů tvoří konvertité.

(zdroj: Projekt Muslimové očima českých školáků)

Vlny odporu vůči islámu se v České republice objevují s železnou pravidelností. K uklidnění situace svými výroky příliš nepřispívá ani prezident Miloš Zeman. Naposledy letos v květnu, kdy se ostře vyjádřil k útoku v bruselském židovském muzeu. Podle prezidenta za podobně motivovanými násilnými akty stojí islámská ideologie.

Žádost o omluvu, kterou požadovala Organizace islámské spolupráce, ústy svého mluvčího odmítl. „Pan prezident se rozhodně omlouvat nehodlá. Protože by pan prezident považoval omluvu za citaci svatého islámského textu za rouhání,“ uvedl mluvčí Hradu Jiří Ovčáček. Zeman je autorem řady kontroverzních výroků na adresu islámu a muslimů. Podívejte se na přehled několika z nich.

Zemanovy kontroverzní výroky na adresu islámu a muslimů

  • „Nevěřím, že jsou umírnění muslimové a radikální muslimové. Stejně jako nevěřím, že jsou jen umírnění a radikální komunisté. Jsou jen muslimové a komunisté.“ (Mladá fronta Dnes, 28. června 2011)
  • „I když lze souhlasit se zákazem, aby ženy řídily auto, ve všech ostatních případech islámská anticivilizace činí z žen nesvéprávnou, diskriminovanou menšinu a znemožňuje jejich svobodný rozvoj.“ (ČTK, 7. července 2011)
  • „Netvrdím, že všichni muslimové jsou teroristé, tvrdím, že všichni teroristé jsou muslimové.“ (Reflex, 4. srpna 2011)
  • „Umírněný muslim je contradictio in adjecto, tedy protimluv, stejně jako contradictio in adjecto je umírněný nacista.“ (Reflex, 4. srpna 2011)
  • „To přece není náboženství lásky a už vůbec ne tolerance, ale náboženství nenávisti.“ (Reflex, 4. srpna 2011)
  • „Myslím si, že lze koexistovat s buddhismem, hinduismem, šintoismem, konfucianismem, ale nelze koexistovat s islámem. Ten má ve svých posvátných textech zakotveno, že má ovládnout svět, že si má podrobit nevěřící.“ (Reflex, 4. srpna 2011)
  • „Já řekl, že islám je náboženstvím nenávisti. A za tím si stojím, protože tento můj výrok nevyplynul z žádného předsudku, ale ze studia islámských textů.“ (Haló noviny, 10. ledna 2013)
  • „Muslimští fanatici nedávno v Nigérii zajali 200 mladých křesťanských dívek. A v květné Evropě se v srdci Evropské unie nedávno odehrál odporný atentát v židovském muzeu v Bruselu. Nenechám se uklidňovat prohlášeními, že se jedná pouze o malé okrajové skupiny, domnívám se naopak, že tato xenofobie a tento řekněme rasismus nebo antisemitismus vyplývá ze samé podstaty ideologie, o kterou se tyto fanatické skupiny opírají.“ (Lidové noviny, 7. června 2014)