Až koncem prázdnin se vracejí vlaky na opravenou trať na Šumavu

Železná Ruda (Klatovsko) – Z Klatov do Železné Rudy opět jezdí vlaky. Po většinu prázdnin museli turisté cestovat do srdce Šumavy náhradním autobusem, protože Správa železniční dopravní cesty sanovala skalnaté podloží pod kolejemi u Hojsovy Stráže, které se v červnu pohnulo. Až před posledním prázdninovým týdnem se jim podařilo opravu dokončit a vlaky na turisticky významnou trať opět pustit.

Když začínaly prázdniny, jezdily náhradní autobusy místo vlaků na obou turisticky významných šumavských tratích – do Nového Údolí i do Železné Rudy. Zatímco však do Nového Údolí se vlaky po pár dnech rozjely, protože zdejší výluka byla předem plánovaná a načasovaná tak, aby neohrozila vrchol turistické sezony, v úseku Nýrsko – Železná Ruda bylo mrtvo od 20. června déle než dva měsíce. V červnu se pohnula skála pod kolejemi mezi Hojsovou Stráží a Špičákem. Výluka se potom týkala takřka celé šumavské části trati Klatovy – Železná Ruda. Vlaky končily pod horami v Nýrsku, náhradní autobusy jezdily až na konečnou do Alžbětína. „Sanace sesunutého svahu stála osm milionů korun. Trať prošla sanací a obnovou drenážního systému v délce 800 metrů,“ přiblížil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Na celoprázdninovou výluku nejvýznamnější šumavské trati si stěžovali místní obyvatelé i rekreanti. Místním vadil zejména zvýšený ruch na silnicích kvůli náhradní autobusové dopravě. Turisté zase měli problém vůbec se na hory dostat – zejména pro cyklisty a jejich kola nebyl v náhradních vozidlech dostatek místa.

Vlaky se alespoň na samý konec prázdnin na železnorudskou trať vracejí, výluka však ještě zcela neskončila. Nejméně měsíc budou ještě vlaky jezdit přes nestabilní úsek sníženou rychlostí 30 km/h. „Po vyhodnocení zátěžového provozu dojde ke zhodnocení opravy a úpravě rychlosti,“ uvedl Marek Illiaš.

Trať z Plzně do Železné Rudy patří v Plzeňském kraji k nejfrekventovanějším, její šumavskou část využívají turisté v zimě i v létě. Jde současně o pozoruhodnou, trakčně náročnou trať se stoupáním až 20 promile. Její největší zajímavostí je Špičácký tunel, který byl s délkou 1,75 kilometru 120 let nejdelším tunelem v Česku.