Za zřícením mostu ve Vilémově mohla být špatná koordinace

Vilémov (Havlíčkobrodsko) – Za čtvrtečním zřícením mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku by podle náměstka hejtmana Libora Joukla mohla být špatná koordinace stavebních prací. Kriminalisté událost vyšetřují kvůli možnému ohrožení z nedbalosti. Policie by dnes měla dokončit identifikaci čtveřice obětí. Most ve Vilémově v havarijním stavu nebyl, za jeho zřícením stojí zřejmě špatný stavební postup. Daleko hůř jsou na tom ale další mosty v Česku. Na opravy jejich správci často nemají dost peněz. Zaměřují se tedy pouze na ty nejhorší. Jen Vysočina by potřebovala na renovaci všech mostů přes miliardu.

Zřícení mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku mohla způsobit špatná koordinace stavebních prací, uvedl náměstek hejtmana Libor Joukl (ČSSD). Dodal, že most nebyl v havarijním stavu. V sutinách ve čtvrtek zemřeli čtyři dělníci, další dva byli zraněni. Pracovali pro stavební firmu Bögl & Krýsl. Odtěžování násypu u mostu ve stejné době prováděla společnost Strabag.

Pod mostem pracovali tři Češi a tři Slováci, přežili dva muži ze Slovenska. Kriminalisté nyní provádějí identifikaci obětí pomocí DNA. Joukl zopakoval již dříve zveřejněné informace kraje, že technický stav mostu ve Vilémově byl relativně dobrý. Při poslední kontrole byl hodnocen stupněm 4 až 5 na sedmistupňové škále, sedmička je nejhorší stav. „Tento most by podle vyjádření odborníků řádově do deseti let nepotřeboval žádné rozsáhlé opravy,“ řekl.

Libor Joukl, náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro oblast dopravy:

„Most se pravděpodobně zřítil odbagrováním zeminy z jedné strany mostu. Řeší se, kdo dal příkaz bagristovi, aby to udělal. Ten tam sám rozhodně nepřijel, aby začal hrabat díru. Firmy zatím pochybení nepřipouštějí, všichni říkají, že dělali svou práci. Z toho já usuzuji, že nehodu zapříčinila špatná koordinace prací na místě samotném.“

Oprava mostu byla součástí modernizace silnice mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem za 160 milionů korun. Kraj Vysočina zakázku zadal konsorciu firem M-Silnice a Strabag. V pátek odpoledne předala policie staveniště zpět stavebnímu konsorciu. V sobotu dělníci udělali jen práce nezbytné pro zabezpečení zbytků mostu a místo oplotili. Na staveništi se dnes uskutečnil kontrolní den. „V tuto chvíli už tam bude probíhat normální stavební činnost,“ uvedl Joukl. 

Mnohé mosty v Česku jsou v dezolátním stavu

Mosty v Česku jsou v dezolátním stavu. Na opravy jejich správci často nemají dost peněz. Zaměřují se tedy pouze na ty nejhorší. Jen Vysočina by potřebovala na renovaci všech mostů přes miliardu. Okamžitý zásah pak vyžadují nenadálé havárie, příkladem je ta ve Vilémově.

Most ve Vilémově v havarijním stavu nebyl, za jeho zřícením stojí zřejmě špatný stavební postup. Daleko hůř jsou na tom ale další mosty v kraji. „Na mosty bychom potřebovali asi 140 milionů ročně,“ uvedl Joukl. Kvůli nedostatku peněz se opravují mosty až v případě, kdy tzv. spadnou do červené skupiny – jejich oprava je tedy nezbytně nutná. Takových mostů je na Vysočině 42. A dalších 134 už opravu taky potřebuje. 

image_592867
Zdroj: ČT24

Aby měl na opravy mostů Liberecký kraj, zadlužil se na dlouhé roky. Díky půlmiliardovému úvěru se podařilo snížit počet havarijních stavů na polovinu. Většina půjčených peněz ale padla na odstraňování škod po povodni, která plány kraje úplně přepsala. Když si hejtmanství úvěr bralo, plánovalo opravit všechny havarijní mosty. Pak ale přišla velká voda a odnesla i ty, které mohly sloužit ještě roky. A půjčené peníze náhle na kompletní opravy nestačily. Liberecký kraj vlastní dohromady přes 660 mostů. Na opravu nejhorších závad, by potřeboval minimálně další půl miliardu.