ŘSD spěchá na úklid sutin z D8. Po kraji chce stav nebezpečí

Ústí nad Labem - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) požádalo ústeckého hejtmana, aby vyhlásil stav nebezpečí na nedokončené dálnici D8. Chce tím usnadnit odklízení svahu, který staveniště zavalil loni v červnu. Silničáři by tak mohli přímo vybrat firmu, která zeminu odklidí.

ŘSD si nechalo vypracovat studii, podle které je stav zavaleného místa nyní vážnější než v době sesuvu. „Je třeba jednat okamžitě a razantně. Proto žádáme kraj o vyhlášení krizového stavu,“ zmínil mluvčí Jan Rýdl. Vedení kraje by podle prvních reakcí nemuselo být proti. „Pokud budou ty podklady dostatečné a naši úředníci mně potvrdí, že to jsou pádné důvody, tak o tom samozřejmě budeme reálně uvažovat,“ vzkázal ústecký hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM).

Svah zavalil rozestavěnou dálnici u obce Dobkovičky začátkem loňského června. Podle geologického průzkumu je největším rizikem nestabilního území přebytek spodní vody. Ta se bude muset podle Prachaře z podloží odčerpat a následně celý svah stabilizovat horizontálními a vertikálními vzpěrami.

Pokud vše půjde podle plánu, měly by sanační práce začít ještě během letoška. Přes zimu se poté budou dosavadní výsledky monitorovat. Podle Prachaře by se mělo kontrolovat především to, zda nedochází k dalším pohybům, a na základě těchto zjištění rozhodnout o další stavbě dálnice.

Sesutá půda na dálnici D8 u Litochovic
Zdroj: ČT24

Kromě rozestavěné dálnice zavalil utržený svah rovněž zhruba 200metrový úsek železniční trati mezi Úpořinami a Chotiměří a poškodil zařízení kamenolomu Dobkovičky. Podle expertů je ale oblast stále nestabilní a hrozí, že pokud se urychleně nepřijmou nápravná opatření, mohou vydatnější deště způsobit podobný sesuv a ohrozit obyvatele nedalekých Litochovic.

Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologové ze sdružení Děti Země, podle kterých už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, upozorňovala řada geologů na hrozící riziko půdních sesuvů. Podle předsedy Dětí Země Miroslava Patrika pochybili úředníci ministerstva pro životní prostředí, kteří souhlasili s variantou stavby bez dlouhého tunelu přes nestabilní území, a zároveň i projektanti, kteří se podíleli na vypracování dokumentace pro hodnocení vlivů stavby na životní prostředí.