Modrá linka slaví 20 let. Měsíčně se na ni obrátí 500 klientů

Brno - Možnost popovídat si a nechat si poradit v tíživé situaci od anonymních pracovníků a pracovnic - tuto službu už dvacet let nabízí Modrá linka důvěry. Vznikla především pro děti, ale v roce 2011 se otevřela i dospělým.

Malá místnost s výhledem do brněnského parku Lužánky. Tak před lety začínala Modrá linka. „Bylo to na podzim roku 1994. Byl tady jeden stůl, jedna židle a jediný telefon - tehdy ještě pevná linka,“ zavzpomínala na začátku vedoucí Modré linky Bohuslava Horská.

Linku důvěry teď ve volnočasovém centru v Lužánkách připomínají už jen letáky, své poslání ale na utajovaném místě, kvůli anonymitě volajících i jejích pracovníků, plní dál.

Problémy se vztahy nebo ztráta smyslu života - to jsou dva nejčastější důvody, kvůli nimž se lidé rozhodnou napsat e-mail nebo zavolat na číslo Modré linky. Bohuslava Horská začala lidem v tíživé situaci pomáhat po telefonu v roce 2002. Za dvanáct let se mnoho nezměnilo – v malé místnosti přibyl jen mobilní telefon a počítač. Rady a povzbuzení tak předává i e-mailem nebo přes Skype.

Kontakt na Modrou linku

  • Telefon: 549 241 010
  • Mobil: 608 902 410
  • Skype: modralinka
  • E-mail: help@modralinka.cz

 Všechna kontaktní místa jsou v provozu denně od 9 do 21 hodin.

„Klient může očekávat především naslouchající ucho, to je první, co mu můžeme dát. Snažíme se ho podpořit a někdy posloužíme i nějakou radou. Důležité je také to, že člověku můžeme dát informace nebo kontakty na různé další odborníky,“ vysvětlila Horská.

Vedoucí Bohuslava Horská o práci na Modré lince (zdroj: ČT24)

Rad pracovníků Modré linky využívá čím dál více lidí. V roce 2012 se na ně s důvěrnými informacemi obrátilo téměř 4 500 lidí, letos jen od ledna do září víc než 4 300 klientů. Nejčastěji volají nebo píší děti a mladiství ve věkovém rozmezí 10 až 19 let, třeba loni jich bylo přes tisíc. U většiny klientů ale pracovníci linky věk neznají. Zjišťují ho totiž jen v případě, že je nutný pro řešení problému.

„Důvody, proč se počet našich klientů zvyšuje, jsou tři: uspěchaná doba, otevření linky pro dospělé a především to, že se lidé nebojí říct si o pomoc,“ vysvětlila ředitelka Modré linky Jana Zárubová.

Pro práci na lince důvěry je podle Bohuslavy Horské důležitá především vyrovnanost, ale i odhodlání a nadšení. A právě to se snaží vyvolat u svých studentů a studentek na přednáškách, aby i v dalších letech měl rozrušené lidi kdo vyslechnout a pomoci jim.