Ucho Svobody - Brecker, Abercrombie, Corea a Fleck

Letos 20. února zemřel na leukémii saxofonista Michael Brecker. Krátce předtím, na konci loňského roku, stačil ještě nahrát poslední desku Pilgrimage. S vynikajícími hosty, letitými Breckerovými spoluhráči, kteří věděli, že to už bude naposled. Žádné rekviem, plnokrevnou nahrávku devíti Breckerových skladeb nahráli tihle výsostní muži. Pat Metheny, Herbie Hancock, Brad Mehldau, John Patitucci a Jack DeJohnette. A samozřejmě autor s nimi. Razantní skvělá rozlučka.

Třetí kvartet, The Third Quartet se jmenuje novinka kytaristy Johna Abercrombieho, na které spolupracoval s kontrabasistou Markem Johnsonem, bubeníkem Joeyem Baronem a houslistou Markem Feldmanem. A právě Feldman jakoby určuje zvuk nahrávky. Výrazně komorní, poklidné hraní s neprosazujícími se mírnými houslemi a předivými vyhrávkami šéfa a autora většiny skladeb. Deska opět potvrzuje, že takzvaný ECM-sound stále funguje, že už vlastně čtyři desítky let stará koncepce zakladatele značky a stále ředitele Manfreda Eichera může v klidu pokračovat. Nejkrásnější zvuk vedle ticha, jak praví dávné motto ECM.

A trojici novinek zasloužilých mužů jazzu doplňuje až nečekaná souhra klavíristy, neúnavného hispanistojazzisty a skladatele Chicka Corey. Tenhle scientolog si pozval jako spolupracovníka na nové nahrávce jazzového banjistu Bélu Flecka. A vznikla možná historicky první jazzová spolupráce banja a kláves. Pánové donesli vlastní kompozice prakticky napůl, dodali jednu převzatou a pustili se s chutí do toho. Chutí přenosnou, nástroje vlastně podobného spektra se příjemně doplňují, překrývají a především dovolují nový pohled na známé věci. Jak už to tak u jazzu bývá.