Ukrajinský prezident jako sociální problém

Když se ukrajinský prezident Viktor Janukovyč rozhodl svým spoluobčanům popřát veselé Vánoce a šťastný nový rok a oblepil svými plakáty celou Ukrajinu, jistě netušil, jaké vášně tím vzbudí. Už od prvních lednových dnů dostává jeho plakátová podoba pěkně zabrat. Neznámí útočníci jakoby se proti němu spikli, případy výtržnictví jsou hlášeny v pravidelných intervalech a jsou si velmi podobné. V hlavní roli napadený papírový Janukovyč v nadživotní velikosti a „agresor“, vybavený barvou nebo vejci, nejlépe ještě foťákem. Po akci rychle zmizet a zdokumentovaným výsledkem se pochlubit na internetu.

Alepaintballs prezidentem se nestal populárním jen mezi mladými a na síti. Jedním, z těch, kdo se veřejně na plakátu vyřádili, byl i 73letý chuligán „děd Válik“, jehož malířské umění policie ocenila pokutou.

Místo toho, aby zpočátku jednotlivé případyvěrchuškaignorovala, začala jednat. I papírovému prezidentovi se tak dostalo osobní ochrany, výtržníci jsou stíhání pro chuligánství a narušování veřejného pořádku a regionální politici, kteří chtějí prezidentovi dokázat, že za ním stojí, pořádají veřejné debaty s cílem „navázat dialog se společností a naučit Ukrajince vážit si svého prezidenta.“ O tom, kdo ale naučí prezidenta vážit si například Ústavy nebo svých spoluobčanů, kteréoff recordnazývá debily, už nikdo nemluví. Každopádně, veškeré tyto snahy jen provokují k dalším akcím a hon na Janukovyče pokračuje. Naposledy se mu dostalo vaječné sprchy v Rivenské oblasti.

Problém není v tom, že by se na Janukovyče nedalo dívat. Za to třeba nemůže. Ale Ukrajinci tak prostě vyjadřují na prezidenta svůj názor a jeho plakátová hesla typu „Společně uskutečníme naše sny“ považují za výsměch. Janukovyč také například vítá Ukrajince s rokem fotbalového šampionátu EURO 2012, který má zem představit Evropě a světu. Zatím to ale nevypadá, že by Evropa nebo svět byli na Ukrajinu nějak zvlášť zvědaví. Politicky se dostává do izolace, ani fotbalové týmy, které na Ukrajině budou hrát, tam nechtějí bydlet. Jestliže si normální Ukrajinec uvědomuje skutečný stav věcí, tak po přečtení těchto prezidentových perel si může třeba jen povzdychnout, někomu se možná udělá mdlo, no a ti frustrovaní z toho, že s Janukovyčem se jejich sny skutečností opravdu nestanou, po něm něčím hodí.

Dalším velkým problémem je uzurpace mediálního prostoru. Podle prezidentské kanceláře Janukovyčův úsměv splňuje kritéria tzv. sociální reklamy a za svou prezentaci tak nemusí nic platit! Vlastníci reklamní plochy jsou z ní totiž povinni na sociální reklamu vyčlenit 10% a poskytnout ji zdarma a za to jsou osvobozeni od placení daní. Hlavní funkcí sociální reklamy je upozorňovat a informovat o celospolečenských problémech. Neziskové organizace, které by svou podstatou daleko lépe naplnily tato kritéria, musí o mediální prostor bojovat. Billboardová pohádka o zářné budoucnosti s prezidentem možná někomu vlije nový elán do žil a vytrhne ho ze spárů alkoholismu, ale dá se tomu věřit ještě méně, než účinnosti sociální reklamy. Janukovyčova reklama je sociální možná tak v tom smyslu, že on za ni nemusí platit.

Ale vlastně proč ne. Prezident Janukovyč, i když nechtěně, odhalil další ukrajinský celospolečenský problém. Sám sebe.