Nenávistným videím navzdory. Americké firmy pomalu vrací reklamu na YouTube

Kvůli zobrazování své reklamy u kontroverzních videí přerušila v březnu svou inzerci na YouTube řada velkých firem. Téměř přes noc tak zmizely reklamy L'Oréalu, amerických Johnson & Johnson nebo telekomunikačních operátorů Verizon a AT&T. Odklon od inzerování na nejpopulárnějším videoportálu ale netrval dlouho. Podle průzkumu společnosti MediaRadar se téměř polovina velkých amerických společností během posledního měsíce k youtubovým reklamám vrátila.

Exodus firemní inzerce z YouTube začal poté, co se Times of London začaly zajímat o to, kde se reklamy známých značek objevují. Portál se pak stal terčem kritiky kvůli zobrazování inzerce u videí s homofobní či antisemitskou tematikou.

V Británii byly mezi závadnými videi, u kterých se reklama objevila, také klipy nacistických sympatizantů nebo teroristů takzvaného Islámského státu. Od YouTube se tak odvrátila řada známých britských značek, například maloobchodní řetězec Marks & Spencer.

Internetový gigant Google, který je majitelem portálu YouTube, se následně za praktiky při zobrazování reklamy omluvil a slíbil změny. „Rád bych se omluvil našim partnerům a zadavatelům reklamy, kterých se mohlo dotknout, že jejich inzerce se objevila u kontroverzního obsahu,“ řekl šéf evropské divize podniku Matt Brittin.

obrázek
Zdroj: ČT24

Nezůstalo jen u omluvy. Google odpověděl zdvojnásobením činnosti při kontrolách videí, zpřísněním zásad týkajících se obsahu a zavedením nových nástrojů používajících strojové učení, které měly závadný obsah rozpoznávat. „Nemyslíme si, že by to mělo YouTube nějak ovlivnit. Zachovali se zodpovědně a pružně reagovali, závadný materiál odstranili. Tým YouTube funguje na vysoké úrovni,“ uvedl ředitel MediaRadar Todd Krizelman.

Tři měsíce poté, co se první zpráva o závadných videích objevila, se američtí inzerenti začínají na YouTube vracet. Inzerenti podle agentur, které se měřením reklamy zabývají, ze sítě především odcházet nechtěli. Dosah YouTube je pro ně nepostradatelný, videoportál nemá konkurenci zejména mezi mladšími uživateli.

Šest z třinácti velkých amerických firem – General Motors, Johnson & Johnson, Nestlé, AT&T, Verizon, Walmart – během uplynulého měsíce v nějaké formě na YouTube opět inzerovalo. Průzkum společnosti MediaRadar ale upozorňuje, že některé firmy zveřejnily inzerci pouze jako součást společných reklam s partnery a možná tedy nemusely mít plnou kontrolu nad výdaji. Situaci v Británii, kde bojkot YouTube od více než 200 značek vznikl, MediaRadar nemonitoroval.

Portál YouTube je klíčovým motorem růstu společnosti Google. Příjmy Googlu z reklamy na YouTube podle výzkumné společnosti eMarketer v loňském roce dosáhly 5,58 miliardy dolarů (zhruba 140 miliard korun), napsala agentura Reuters.