Pravda, nebo lež? Francouzům začne Facebook značkovat falešné zprávy

„Po Spojených státech a Německu bude Francie třetí zemí, ve které se během následujících týdnů spustí experimentální nástroj pro ověřování publikovaných materiálů,“ oznamovala před měsícem největší sociální síť Facebook. V prvním březnovém týdnu pro francouzské uživatele službu spustila.

Právě přemíra falešných zpráv se stala v uplynulých měsících hojně diskutovaným problémem. Zejména sociální sítě pak byly pro jejich šíření ideálním prostředím. Pro boj s „fake-news“ se v dopise pro uživatele největší sociální sítě vyslovil i zakladatel Facebooku – Mark Zuckerberg.

Nástroj bude stát na čtyřech hlavních pilířích. Jednak mohou uživatelé snadněji nahlásit pochybnou zprávu. Facebook začne při ověřování spolupracovat s věrohodnými organizacemi, u nichž je zaručena vysoká míra objektivity. Rovněž začne informovat veřejnost o ověřovaných sporných zprávách a omezí také finanční odměny pro autory dezinformačních materiálů.

Mezi organizacemi, které se budou na ověřování pravdivosti podílet, pak Facebook na francouzské mutaci svého blogu jmenuje například zpravodajskou agenturu AFP, týdeník L'Express, televizní společnost France Télévisions nebo deník Le Monde.

Nevýdělečné fake-news

Od 3. března tak francouzští uživatelé budou moci jednoduchým kliknutím označit pochybný příspěvek. Ten následně projde ověřením. Pokud bude dvěma nezávislými organizacemi vyhodnocen jako dezinformační, označí jej takto Facebook i pro uživatele. Poznají takto identifikovaný příspěvek podle červeného vykřičníku a varovného textu.

Facebook na svém blogu rovněž uvedl, že takové příspěvky se budou uživatelům méně zobrazovat.

Změny dopadnou také na reklamní sektor Facebooku. Příspěvky označené jako dezinformační nepůjdou na této sociální síti šířit jako reklama nebo sponzorované příspěvky.

Facebook vyvinul nástroj pro ověřování fake-news
Zdroj: Facebook

Uložit

Vydáno pod