Co dostane diváckou fotku na CNN? Jeden hashtag

Sociální sítě mění žurnalistiku a práci novináře – to je téma, o kterém se mluví často. CNN ale přišla s tím, že Facebook nebo Twitter mění také to, čemu se říká občanská žurnalistika. Díky ní se může stát reportérem, alespoň pro jednou, úplně kdokoliv. A protože CNN nechce zaspat, rozhodla se, že spojnicí mezi jejím vysíláním a občany-reportéry bude pouze deset písmenek - #CNNiReport.

CNN se už roky řadí vedle BBC nebo The New York Times mezi největší podporovatele občanské žurnalistiky. Na jejím webu i ve vysílání se tak vedle profesionálního zpravodajství najde místo i pro obsah od samotných diváků.

V roce 2006 spustila tato americká zpravodajská stanice projekt iReport. Jde o web, kam mohou diváci z celého světa prostřednictvím speciálního formuláře vkládat své fotografie a videa. Protože má jít ale primárně o platformu pro občanskou žurnalistiku, do příspěvků nikdo nezasahuje a na webu vše visí tak, jak to tam lidé nahrají.

CNN iReport
Zdroj: CNN iReport

Výjimkou jsou takzvané breaking news – zde redakce ověřuje pravdivost. Pokud se prokáže, že jde o nezmanipulovaný příspěvek, putuje okamžitě do vysílání, na web i na sociální sítě.

Web už je málo, teď tu jsou sociální sítě

V posledních několika letech ale nastal velký rozmach sociálních sítí, což je prostředí jako stvořené právě pro občanskou žurnalistiku. Součástí všech zpravodajských webů od BBC po ČT24.cz jsou dnes články, kde najdeme tweety, facebooková videa nebo fotky z Instagramu. Co do rychlosti totiž nemají sociální sítě konkurenci.

Rozdíl mezi dneškem a dobou, kdy byl iReport spuštěn, je v tom, že před deseti lety tady nebylo tolik možností, kde by lidé sdíleli, co zažili. Ale teď je těch možností ohromné množství a my tak musíme mít určitou strategii, jak získat ty nejlepší příběhy a přidat obsahu, který vytváříme, určitou hodnotu.
Samantha Barryová
šéfka nových médií v CNN

A zareagovat tak musela i CNN a její iReport. Ten bude nově propojený přímo s Facebookem, Twitterem a Instagramem. Stačí připsat k příspěvku hashtag #CNNiReport.

CNN doplnilo zpravodajství o zemětřesení v Nepálu o fotografie ze sociálních sítí
Zdroj: CNN

Krok tímto směrem ale CNN už učinila, a to při zpravodajství o květnovém zemětřesení v Nepálu. Práci svých reportérů tehdy doplnila i o fotografie a videa právě ze sociálních sítí.

Díky divákům jako první

Jako jeden z největších úspěchů iReportu je často zmiňované video ze střelby na univerzitě ve Virginii v roce 2007. Student Jamal Albarghouti tehdy nahrál zvuky střelby. Po ověření redakce okamžitě pustila video do vysílání a měla tak téměř okamžitě k dispozici unikátní záběry a zvuky.

Tento případ je zajímavý i tím, že student se stal díky videu známým – CNN zveřejnila jeho jméno, a dokonce s ním natočila rozhovor. V ostatních případech přitom zůstávali iReportéři v anonymitě.

I na CNN iReport se ale objevují nepravdivé informace a hoaxy. Například v roce 2008 některý z diváckých reportérů přišel se zprávou, že zakladatel a šéf společnosti Apple Steve Jobs dostal infarkt a zemřel. Reakcí trhu byl tehdy prudký propad akcií firmy.

CNN iReport
Zdroj: Twitter

Někteří kritici iReportu vytýkají, že se zde zveřejňuje prakticky cokoliv bez nějakého většího filtru. A je pravdou, že problém nastává ve chvíli, kdy lidé nejsou schopni rozlišit oficiální homepage CNN a iReport – stane se pak lehce, že na sociálních sítích propukne panika, protože „CNN píše, že se k Zemi blíží obrovský asteroid“.

I přes tuto kritiku si ale CNN za občanskou žurnalistikou stojí a stále platí myšlenka, se kterou před deseti lety zakládala iReport - je důležité dát „lidem dříve známým jako publikum“ větší prostor i při samotném vytváření médií.

Více aktuálních informací ze světa médií přinesl Newsroom ČT24. 

Newsroom ČT24 (zdroj: ČT24)