MP3 skladby bez ochrany už nabízí i Napster

Los Angeles - Internetový hudební servis Napster dnes začal nabízet hudební soubory v MP3 formátu bez ochrany proti kopírování. Od tohoto kroku slibuje, že přiláká zájem uživatelů s hudebními přehrávači iPod. Napster prodává nejen skladby od největších vydavatelství, ale i od nezávislých značek.

Napster se tak zařadil mezi prodejce, kteří nabízejí hudební formát bez omezení. Stažené písně se díky tomu dají přehrávat téměř v jakémkoli přehrávači či zařízení. Skladby z předplacené služby budou mít stále protikopírovací ochranu.

Nahrávací společnosti odmítaly poskytnout licence k tomu, aby se hudba z jejich produkce dala stahovat v nechráněném formátu MP3. Příkrý každoroční pokles prodeje CD a sílící internetový prodej písní přiměl i velké hráče, aby ustoupili a v konkurenci se udržely. Jediným dalším maloobchodním prodejcem, který nabízí ke stažení skladby od všech velkých nahrávacích společností, je portál Amazon.com. Napster ale má navíc nahrávky od tisícovek nezávislých vydavatelů.

Obchod iTunes začal prodávat nechráněné MP3 verze nahrávek od umělců ze stáje EMI Group v minulém roce. Tyto nahrávky jsou ale dražší a zároveň ve vyšší kvalitě než standardní chráněné verze.

U Napsteru budou písně v MP3 formátu za 99 centů (15,90 Kč) a celá alba se budou prodávat od 9,95 dolarů. Hlavní analytik společnosti Enderle Group řekl, že si ale nedovede představit, že by uživatelé iTunes přešli k Napsteru, když je software iTunes s iPody tak provázaný. Výjimkou snad může být zájemce o skladby, které Apple v nabídce nemá, dodal.

Napster zdůrazňuje, že ho od rivalů odlišuje největší katalog písní ke stáhnutí. Manažeři podniku také sázejí na proslulost značky. Napster má v katalogu přes šest milionů skladeb a Amazon pět milionů, napsala AP.

Přes iTunes se v USA prodává více než 70 procent digitálních hudebních nahrávek a pozorovatelé odvětví se shodují, že Apple v rozvoji stahování a prodeje digitální hudby sehrála hlavní roli. Minulý měsíc iTunes dokonce předčila Wal-Mart Stores a stala se největším maloobchodním prodejcem hudby v USA. Od spuštění v roce 2003 prodala iTunes přes čtyři miliardy nahrávek, dodává Reuters.