Pokles čtenosti doprovází nižší příjmy z inzerce

Praha - Jako by nestačilo, že české deníky čelí meziročnímu poklesu čtenosti, Unie vydavatelů denního tisku (UVDT) teď hlásí také snížení celkových hrubých příjmů. Devět největších deníků loni na inzerci vydělalo 7, 5 miliardy. Meziroční pokles je větší než 700 milionů, pouze bulvární Aha! a Šíp hlásí nárůst.

Hrubý příjem zahrnuje pouze příjmy z inzerce, nejsou v něm započítány množstevní slevy, různé bonusy nebo výměnné obchody (bartery). Výrazně stoupl jen relativně novým a malým hráčům na trhu, a to i přesto, že jejich příjmy patří v devítce sledovaných listů mezi nejnižší. Ostatní tituly - Blesk, Deník, Hospodářské noviny, Lidové noviny, Mladá fronta Dnes, Právo, Sport zaznamenaly pokles.

Největší propad se týká Práva, které v loňském roce přišlo asi o čtvrtinu inzertních příjmů (pouhých 500 mil.). O dvacet procent si pohoršily Lidové noviny, které inkasovaly 315 milionů. Čtvrtý rok po sobě ztrácí inzerenty Hospodářské noviny, o více než deset procent klesl hrubý příjem i Sportu.

Nejvíce za reklamu inkasuje tradičně Mladá fronta Dnes (přes 2,5 miliardy) a v závěsu za ní pak regionální deníky vydavatelství Vltava-Labe-Press (2,23 mld.). Přes miliardu si vydělal bulvární Blesk, který svou pozici posiluje už několik let.

Údaje vycházejí z monitoringu TNS Media Intelligence. Ve výčtu deníků zcela chybí Haló noviny.