Děti umějí komerci odmítnout, reklamy na ně příliš nezabírají

Zlín – Které reklamy jsou vhodné pro děti a nakolik je ovlivňují, to je jedním z často diskutovaných témat. Na jedné straně stojí argumenty, že děti jsou obzvlášť ovlivnitelné, na straně druhé výzkumy, podle kterých je vliv dětských reklam mizivý. Naposledy se o dětské reklamě diskutovalo na zlínském festivalu dětských filmů v rámci soutěžní přehlídky dětských reklam Duhová kulička. Ta se zabývala jak komerčními, tak sociálními reklamami, které hodnotila porota složená z dětí a také porota odborná.

Komerční šoty zaměřené na děti nejsou podle odborníků příliš vlivné. Jiří Mikeš z Vysoké školy ekonomické poukazuje na výzkum, který objednala britská vláda. Ten ukázal, že efektivnost dětské reklamy je asi dvouprocentní. Podobný názor má také šéfredaktor časopisu Marketing a média Daniel Köppl. Uvádí, že ve Švédsku nesmí média publikovat reklamu na nezdravé potraviny, ale přesto je tam dvakrát více obézních dětí než v Německu, kde podobný zákaz neexistuje.

„To, co se jinak děti v médiích dozvídají, je daleko horší a daleko škodlivější než reklamní spot, kterému se děti zasmějí nebo ho odmítnou,“ argumentuje rovněž prezidentka České marketingové společnosti Jitka Vysekalová a odkazuje na akční seriály a filmy.

Sami tvůrci dětských reklam ovšem nezastírají, že se snaží, aby jejich produkce měla co největší efekt a pracují s jinými předpoklady. „Dítě je mnohem bezbrannější a jeho schopnost obrany proti reklamě je mnohem nižší,“ uvedl Marek Hes z agentury Ogilvy and Mather.

Přes názory odborníků o minimálním vlivu a škodlivosti dětské reklamy připravuje Evropská unie regulační pravidla právě pro tuto formu komerce. Jiří Mikeš se v souvislosti s tím obává poklesu peněz, které budou mít televize na vlastní tvorbu a připomíná obavy Vysekalové z levné brakové produkce, kterou by podle něj musely evropské televize pro děti nakupovat.