ČT vypoví smlouvu s BSP Lawyer Partners, vyhledávala neplatiče poplatků špatně

Praha - Česká televize rozváže smlouvu s vyhledávací agenturou BSP Lawyer Partners, která pro ČT a advokátní kancelář Dalibora Kalcsa vyhledávala neplatiče koncesionářských poplatků z řad živnostníků. Členům Rady ČT to na jejím dnešním zasedání řekl generální ředitel ČT Jiří Janeček v souvislosti s kauzou, kdy byly k zaplacení dlužných poplatků vyzvány i firmy, které prokazatelně mezi neplatiče poplatků nepatří. O další formě spolupráce s Kalcsem bude ČT podle šéfa veřejnoprávní televize jednat v nejbližších dnech.

Podle Janečka rozeslala advokátní kancelář výzvy, které s vedením ČT nekonzultovala a byly velmi nevhodně formulované. Výzvy byly odeslány na základě neprověřené databáze, kterou dodala právě vyhledávací agentura, rovněž bez konzultace s ČT. „Za této situace…vypovíme smlouvu s vyhledávací agenturou, která připravila nekvalitní materiály v rozporu se smlouvou,“ uvedl Janeček.

S Kalcsem se zástupci ČT sejdou ve čtvrtek. „Budeme s ním ještě jednat o řešení této nepříjemné situace a budeme chtít záruky, aby se situace neopakovala. Konečné rozhodnutí padne v nejbližších dnech,“ poznamenal Janeček.

Česká televize podle Janečka primárně za situaci nemůže, nicméně se veřejně omluvila a potrefeným živnostníkům, kteří mezi neplatiče prokazatelně nepatří, vzkázala, že na výzvu k zaplacení poplatků nemusí reagovat.

„ČT si najala firmu, která pracuje špatně, už podruhé. Hodnotili jsme generálního ředitele, jak pracuje, a nyní na to navazuje toto. Jak uděláte, aby se to neopakovalo?“ uvedl například člen rady Dobromil Dvořák, který připomněl, že rada dnes zároveň udělila Janečkovi dvě odměny, půl milionu za výsledky ČT za loňský rok a 393.000 korun za letošní první pololetí.

Advokát Kalcso rozeslal předminulý týden živnostníkům, kteří údajně opravovali, vyráběli nebo prodávali televizory, více než 25.000 výzev, aby zaplatili údajné dlužné koncesionářské poplatky a desetitisícovou pokutu. V dopise je varoval, že pokud to neudělají dobrovolně, čeká je soud. Řada oslovených si ale začala stěžovat.

Chyby při vyhledávání poplatníků přiznal i Kalcso. „Ze živnostenského listu není vždy patrné, co ti lidé opravují, prodávají nebo vyrábějí,“ řekl deníku Mladá fronta Dnes na dotaz, jak se mohlo stát, že výzvu dostali lidé, kteří nemají s opravou televizí nic společného.

Chyby při vymáhání poplatků se opakují

Společnost BSP Lawyer Partners již jednou - před třemi lety - na vyhledávání neplatičů, tentokrát z řad fyzických osob, spolupracovala. Od ČT tehdy odkoupila její pohledávky u neplatičů. Smlouvu ČT s BSP LP v říjnu 2005 vypověděla.

ČT rozeslala na jaře 2005 na půl milionu výzev k zaplacení dlužných poplatků lidem, kteří údajně poplatky neplatili. Způsob informování, jaký televize před třemi lety zvolila, se rovněž stal terčem kritiky; v dopisech nebyla dlužná částka přesně rozepsána, ani neobsahovaly dobu, za niž měl dotyčný dlužit. Pro informace ČT lidem doporučila placenou telefonní linku, která stála 38 korun za minutu. Navíc se v některých případech obrátila na lidi, kteří nikdy žádný dluh na poplatcích neměli. Rada ČT samotné vymáhání nedoplatků schválila, kritizovala však chyby při něm.