Kvůli krizi firmy omezí výdaje za reklamu v médiích

Praha – Ekonomická krize, která postihla svět, bude mít podle expertů vliv na výdej peněz českých firem za reklamu v médiích. Ačkoli se hospodářské problémy v Česku zatím příliš neprojevily, peněz na reklamu bude zřejmě méně, protože velkou část českého trhu ovládají nadnárodní společnosti, které budou chtít šetřit.

Podle pedagoga Vysoké školy ekonomické Jiřího Mikeše se každá ekonomická krize projeví v komerční komunikaci firem, zejména v reklamě. Velké společnosti ovšem mohou naopak využít omezení výdajů středních a malých firem a nasadit velké reklamní kampaně.

„Tím získají větší podíl na trhu, upevní svou značku. Stanou se ještě známějšími. Problém ovšem je, že není trh jako trh. Česko není zrovna velký a marginální trh pro globalizátory. Může se stát, že u nás své kampaně nezintenzivní. Jinde zcela jistě ano,“ míní Mikeš.

Prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec míní, že finanční krize může ovlivnit záporným i pozitivním směrem. „Jestliže do současné doby nikdo neměl relativní potíže s odbytem, tak je může mít - viz reklamní kampaně na auta nyní. Všichni musí hledat nějaké výhody, aby prodali,“ uvedl Brabec. Výdaje na reklamu podle něj u velkých zadavatelů neklesnou, vydavatelé novin ale mohou podle Brabce počítat s tím, že se budou inzerenti více soustředit na televizi.

Případné konkrétní projevy krize na zadávání reklamy lze podle ředitele mediální agentury Media One Štěpána Woldeho čekat na konci roku. „Zásadnější dopady se projeví v rozjednávání podmínek pro příští rok a v jeho samotném inzertním výkonu,“ uvedl.

Vydáno pod