Praha – Ekonomická krize, která postihla svět, bude mít podle expertů vliv na výdej peněz českých firem za reklamu v médiích. Ačkoli se hospodářské problémy v Česku zatím příliš neprojevily, peněz na reklamu bude zřejmě méně, protože velkou část českého trhu ovládají nadnárodní společnosti, které budou chtít šetřit.
Kvůli krizi firmy omezí výdaje za reklamu v médiích
Podle pedagoga Vysoké školy ekonomické Jiřího Mikeše se každá ekonomická krize projeví v komerční komunikaci firem, zejména v reklamě. Velké společnosti ovšem mohou naopak využít omezení výdajů středních a malých firem a nasadit velké reklamní kampaně.
„Tím získají větší podíl na trhu, upevní svou značku. Stanou se ještě známějšími. Problém ovšem je, že není trh jako trh. Česko není zrovna velký a marginální trh pro globalizátory. Může se stát, že u nás své kampaně nezintenzivní. Jinde zcela jistě ano,“ míní Mikeš.
Prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec míní, že finanční krize může ovlivnit záporným i pozitivním směrem. „Jestliže do současné doby nikdo neměl relativní potíže s odbytem, tak je může mít - viz reklamní kampaně na auta nyní. Všichni musí hledat nějaké výhody, aby prodali,“ uvedl Brabec. Výdaje na reklamu podle něj u velkých zadavatelů neklesnou, vydavatelé novin ale mohou podle Brabce počítat s tím, že se budou inzerenti více soustředit na televizi.
Případné konkrétní projevy krize na zadávání reklamy lze podle ředitele mediální agentury Media One Štěpána Woldeho čekat na konci roku. „Zásadnější dopady se projeví v rozjednávání podmínek pro příští rok a v jeho samotném inzertním výkonu,“ uvedl.