Za reklamy na léky dostaly firmy pokuty ve výši 2 milionů korun

Praha - V průběhu tohoto týdne udělila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání pět pokut po 400 000 korunách zadavatelům a zpracovatelům reklam na léky a přípravky vysílaných v televizi. Rada argumentovala tím, že firmy porušily zákon o reklamě.

Rada uvedla, že v reklamních spotech nebyla dostatečně zřetelná výzva k přečtení příbalového letáku patřícího k propagovaným lékům a přípravkům. Jak uvádí zákon: „Reklama zaměřená na širokou veřejnost musí obsahovat zřetelnou, v případě tištěné reklamy dobře čitelnou, výzvu k pečlivému pročtení příbalové informace.“ Taková situace ale podle rady nenastala.

Za nevhodné byly označeny reklamy na Ibalgin, Lamisil či Canesten

Reklama na Ibalgin byla „ohodnocena“ na dvě pokuty, jednu dostala Zentiva jako zadavatel reklamy, druhou firma Ogilvy One jako zpracovatel reklamy. Třetí čtyřsettisícovou pokutu dostala společnost Medicom International jako zadavatel reklamy na Prontoflex spray, čtvrtou firma Novartis jako zadavatel reklamy na Lamisil. Pátá pokuta se týká společnosti Bayer, která si objednala reklamu na Canesten.

Rada poměrně často pokutuje farmaceutické firmy a reklamní agentury za to, že zadají a vymyslí reklamu na léčivé přípravky či potravinové doplňky, jejíž podoba podle rady porušuje zákon.

Například společnost Comtech na konci července tak dostala sedm pokut ve výši 100 000 korun. Comtech podle rady porušil zákon tím, že zpracoval televizní reklamu na přípravek Prostenal. Podle zákona totiž nesmí reklama uvádět v omyl „přisuzováním potravině vlastností prevence, ošetřování, léčby nebo vyléčení lidských onemocnění nebo takové vlastnosti naznačovat“.

V létě padaly ještě vyšší tresty

Rada udělila na začátku července ze stejného důvodu rekordních 24 pokut v celkové výši 3,3 milionu korun společnosti Delpharmea Nutraceuticals. Firma je zadavatelem reklamy na potravinové přípravky Folixil a CEM-M.

Rada ze zákona monitoruje vysílání televizí a rádií v ČR a je oprávněna udělovat až milionové pokuty. Firmy a média se většinou proti pokutám odvolávají k soudu, často i úspěšně.

Vysílací rada loni uložila rovnou stovku pokut a vydala 237 upozornění na porušení zákona. Počet pokut se tak oproti roku 2006 snížil o 13, upozornění na porušení zákona naopak pět desítek přibylo. Loni také rada zahájila 470 správních řízení, což je asi o 50 méně než v roce 2006.

Přibližně dvě třetiny pokut (68) byly uloženy právě za porušení některého z ustanovení zákona o reklamě. Nejvíce z nich bylo za porušování povinností vyplývajících ze zákona pro vysílání reklam na doplňky stravy a léčiva. Loni bylo takových pokut 52.

  • Léky autor: Adéla Pobořilová, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/264/26316.jpg
  • Reklama na CEM-M zdroj: www.delpharmea.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/296/29525.jpg