Reklama na oblečení Diesel je podle Rady pro reklamu neetická

Praha - Rozhlasová reklama na pražský obchod Diesel Store, která za zvuků střelby a křiku lidí vyhlašovala "cenovou válku vietnamským obchodníkům", je podle arbitrážní komise Rady pro reklamu neetická. Proti reklamě protestovali zástupci Vietnamců v ČR a občanská sdružení. Komise se také zabývala reklamou na internetovou aukční síň Aukro, kterou označila za etickou.

„Diesel Store vyhlašuje cenovou válku vietnamským obchodníkům“, tvrdí se v reklamě, kde je hlas doprovázen zvukem střelby a lidským křikem. Podle Kodexu reklamy RPR ale reklama nesmí obsahovat nic, co by „hrubým a nepochybným způsobem uráželo národnostní, rasové nebo náboženské cítění spotřebitelů“.

„Tuto reklamu lze jednoznačně označit za xenofobní. Zvolená forma reklamy nevyužívá přijatelné nadsázky a její vyznění ji posouvá daleko za hranice etiky ve smyslu norem Kodexu reklamy,“ míní arbitrážní komise Rady pro reklamu, která vyzve zadavatele a šiřitele této reklamy, aby její vysílání neprodleně ukončil.

Stížnosti padaly i kvůli Aukru

Komise se také na svém zasedání zabývala i stížnostmi na internetovou reklamu propagující webovou aukční síň Aukro.cz. Reklama ukazuje animovanou formou pravěké lidí - muž přichází s palicí ze zadu k ženě, pak se objeví řada hvězdiček znázorňujících úder a poté muž odchází a táhne ženu za sebou tak, že ji drží za vlasy. Reklamu doprovází slogan „Ulovte si cokoli vás napadne na Aukro.cz“. 

Podle několika stížností podporuje násilí a genderové stereotypy. „Arbitrážní komise se v tomto případě ztotožnila s názorem zadavatele,“
řekl výkonný ředitel Rady pro reklamu (RPR) Ladislav Šťastný. Pro reklamní bannery byly navíc vybrány takové webové stránky, u jejichž návštěvníků se dá očekávat, že reklamu pochopí.