Analogové vysílání televizí skončí v Praze na podzim

Praha - S počátkem února začne v Praze kampaň, která bude obyvatele hlavního města informovat o vypnutí analogového zemského TV vysílání ČT1, Novy a Primy ze žižkovského vysílače v Praze. Rozdáno bude přes 600 tisíc informačních letáků a v ulicích se objeví automobilové prezentační hlídky.

Po vypnutí analogového signálu ČT1, Novy a Primy ze žižkovského vysílače budou mít lidé možnost přijímat televizi analogově z vysílače Cukrák, ale pouze do podzimu, kdy i z Cukráku bude vypnut. Po vypnutí analogového signálu budou lidé moci sledovat oba programy České televize, Novu a Primu už jen přes modernější digitální zemské TV vysílání (označované DVB-T) či přes placené satelitní, kabelové a internetové operátory.

„Informační kampaň k přechodu na digitální vysílání teď ještě zesílí, cílit budeme především na obyvatele Prahy,“ uvedl mluvčí projektu digitalizace TV vysílání Rostislav Starý. „Podle aktuálního pravidelného výzkumu je o přechodu na digitální vysílání informováno 96 procent Pražanů. Z výsledku průzkumu je zřejmé, že je třeba se teď zaměřit především na praktické informace a také pražská specifika, jako jsou například společné televizní antény,“ poznamenal šéf NKS Zdeněk Duspiva.

Kolika lidí se vypnutí analogové ČT1, Novy a Primy z žižkovského vysílače dotkne, to podle předsedy Rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) Pavla Dvořáka nelze říct. ČTÚ totiž nemá údaje o tom, kolik lidí přijímá analogový signál těchto stanic z Cukráku nebo z jiného vysílače.

Pouze u Primy tak podle výpočtů ČTÚ zřejmě zhruba 300 obcí nebude mít možnost televizi analogově naladit z jiného vysílače a nastane v nich takzvaná „analogová tma“. Budou tak muset přejít buď k DVB-T, nebo zvolit placenou satelitní, kabelovou či IPTV nabídku.

To, že lidé sledují ČT1, Novu nebo Primu přes analogový signál ze žižkovského vysílače, poznají podle speciálního piktogramu ve vysílání těchto tří stanic. „Komu se piktogram nezobrazí, má ještě minimálně půl roku čas, než bude v říjnu vypnuto analogové TV vysílání i z vysílače Cukrák,“ uvedl Duspiva.

Informační kampaň pro své diváky již dříve zahájila Česká televize mimo jiné prostřednictvím internetových stránek www.digict.cz. Před dvěma měsíci pak NKS spustila vlastní speciální web www.digitalne.tv a bezplatnou informační linku 800 90 60 30.

K dalším krokům bude patřit kampaň v médiích, jejíhož realizátora by měla vybrat NKS v nejbližších dnech. Vítěz této soutěže pak na téma vypínání analogové TV vymyslí televizní spoty, inzeráty v novinách či billboardy. Celá kampaň bude podle Duspivy stát v letošním roce 70 milionů korun, přičemž největší část prostředků si vyžádá kampaň v médiích, zhruba 30 milionů.

Generální ředitel Novy Petr Dvořák nedávno zpochybnil dubnový termín vypnutí analogové TV z žižkovského vysílače s tím, že Praha na vypnutí není dostatečně připravena. „Nova postupuje podle Technického plánu přechodu. Pokud budou všichni postupovat podle TPP, není důvod nevypínat,“ řekl dnes novinářům ředitel techniky Novy Ivo Ferkl.

Analogové TV vysílání bude vypnuto na území většiny České republiky do 11. listopadu 2011 a nahrazeno jeho modernější digitální formou. Digitální zemské TV vysílání mohou již nyní naladit tři pětiny obyvatel ČR.