Google začal nabízet reklamu podle zájmů uživatelů

Praha - Zkušební verzi takzvané zájmově orientované reklamy dnes spustila společnost Google, provozující stejnojmenný internetový vyhledávač. V obsahové síti Googlu a na YouTube se bude uživatelům zobrazovat inzerce podle jejich koníčků. V České republice novinku představila ředitelka místní pobočky firmy Taťána le Moigne.

Úkolem novinky je zvýšení příjmů Googlu a majitelů stránek z inzerce, inzerenti budou moci na druhé straně přesněji „zasáhnout“ své potenciální zákazníky. Zájmové kategorie se přiřadí k uživatelům anonymně prostřednictvím takzvaných cookies; unikátní adresa uživatele zůstane utajena. Reklama příkladně zohlední historii navštívených stránek.

V obsahové síti Googlu jsou stovky tisíc webů včetně YouTube, které zobrazují reklamu prostřednictvím Googlu. Podle ředitelky zasahuje obsahová síť zhruba tři čtvrtiny internetové populace.

Pokud budou chtít majitelé stránek zájmově orientovanou reklamu využívat, budou muset aktualizovat podmínky pro použití osobních údajů. Zájem o novinku mezi majiteli chce Google testovat v následujících týdnech v USA a Británii. Reklama bude mít podobu textu i grafiky.

Na internetu není zájmově orientovaná reklama novinkou. Používá ji například internetový obchod Amazon. Jak uvedla le Moigne, jedinečnost nabídky Googlu spočívá v tom, že si uživatel bude moci nastavit své vlastní okruhy zájmů, případně službu zcela vypnout. V České republice by měl nový druh reklamy na Google plně zahájit ve druhé polovině roku.

Google také využívá kontextovou reklamu, tedy inzerci podle aktuálně zobrazeného textu na stránce, a také umístění reklamy na konkrétní stránku.