Začínají se vysílat volební spoty

Praha - Kampaň před volbami do Evropského parlamentu se naplno rozjíždí. V České televizi a Českém rozhlase začíná vysílání předvolebních spotů. Volební spoty budou obě veřejnoprávní média vysílat do 2. června. Zajímavostí prvního vysílacího dne je fakt, že ve volbách favorizovaná ČSSD nedodala ČT včas svůj volební spot a jí určený čas vyplnilo pouze strohé oznámení. Česká televize navíc nabízí i pravidelné předvolební debatní speciály. Večer byl na pořadu první, kde proběhla ostrá diskuze o pravomocích Evropského parlamentu, Lisabonské smlouvě a předvolebních slibech.

Zájemci mohou příspěvky zhlédnout v České televizi ve všední den od 13:30 do 14:30, o zbývajících květnových sobotách pak od 12:35 do 13:45. Český rozhlas bude spoty vysílat každý den od 20. května do 2. června. Na stanici Radiožurnál od 18:45 do 19:00 a od 21:45 do 22:00 a na stanici Praha v jediném bloku od 17:29 do 18:00.

Vysílání rozhlasových předvolebních spotů zahájí Strana soukromníků České republiky na stanici Praha. Vůbec poslední propagační příspěvek tohoto druhu před evropskými volbami se v éteru ocitne 2. června 30 vteřin před dvaadvacátou hodinou, a to na Radiožurnálu.

Reportáž Kateřiny Horové (zdroj: ČT24)

Z diskuse kandidátů ve volebním speciálu ČT:

Vladimír Železný (Libertas.cz) o tom, že europarlament jako jediný na světě nenavrhuje zákony: „Zákony naopak navrhují nevolení úředníci - Špidlové.“

Jan Zahradil (ODS): „Já si myslím, že Evropský parlament má pravomocí dost, že by se spíš než na navyšování měl soustředit na využívání těch stávajících.“

Zuzana Roithová (KDU-ČSL): „Dovedete si představit, že by každý z těch 750 poslanců připravoval vlastní zákon, jako to dělají poslanci v České republice?“

Libor Rouček (ČSSD): „V Lisabonské smlouvě se pravomoce částečně posilují, například v té věci, aby parlament mohl mluvit do společné zemědělské politiky.“

Josef Zieleniec (SNK-ED): „Tyto volby do Evropského parlamentu jsou přenesení domácích politických problémů na evropskou politickou arénu.“

Miloslav Ransdorf (KSČM) o kampani ČSSD: „Inzerce, kde se říká, co všechno se může změnit - přídavky na děti a podobně. To vůbec nemůže Evropský parlament řešit, to není jeho pravomoc!“

Kandidující seskupení mají podle volebního zákona nárok na celkem 14 hodin vysílacího času jak v České televizi, tak v Českém rozhlase. Volební uskupení mohou tohoto času využít k představení svého programu a kandidátů. Podle expertů na výzkum veřejného mínění a psychologii však nemá tento druh propagace na výsledek voleb velký dopad.

Všechna seskupení dostala ve vysílání veřejnoprávního rozhlasu i televize stejný prostor, přestože pořadí spotů bude každý den odlišné. Například diváci České televize uvidí v prvním bloku 52 příspěvků, některé i víckrát. Svůj vysílací čas bude mít rovněž strana Spojení demokraté - Sdružení nezávislých, přestože se rozhodla z voleb odstoupit ve prospěch koaliční kandidátky, kterou sestavilo hnutí Starostové a nezávislí.

Vydáno pod