Cybersquatteři osidlují jména celebrit na Facebooku

Londýn - Internetový hon na slavná jména vypukl v sobotu na Facebooku. Ten spustil novou službu, v jejímž rámci si zhruba 200 milionů uživatelů této sociální sítě může zaregistrovat své jméno. Nepřidal ale žádnou pojistku, která by komukoli zabránila "přivlastnit si" identitu některé ze slavných osobností, členů britské či jiné královské rodiny, politiků či světových společností, píše dnes na svém webu britský list The Sunday Times.

Jména se registrují na principu „kdo dřív přijde, ten dřív bere“, takže si kdokoli může zaregistrovat jméno kohokoli, pokud je stále volné, což je praktika známá jako cybersquatting. To později otevírá možnost prodat zaregistrovanou adresu právoplatnému uživateli, který by chtěl získat své jméno zpět.

Během prvních patnácti minut od zpřístupnění služby bylo rozebráno 500 tisíc adres. Cybersquatteři byli rychlí, takže krátce poté se například kdokoli, kdo napsal adresu: www.facebook.com/princecharles dostal na internetový profil jistého Charlieho Nordholma z Havaje. Cybersquatteři také „ulovili“ taková jména jako název dívčí kapely Girls Aloud či firmy Rolls-Royce.

„V Británii byl zájem kupodivu o některá místopisná jména či adresy, takže na Facebooku je už zadána třeba adresa britského premiéra v Downing Street. Zadána jsou také jména některých britských firem, například Morrison,“ řekl spolupracovník ČT Ivan Kytka.

Rozhovor s Ivanem Kytkou a Liborem Nováčkem (zdroj: ČT24)

Promptně naopak zareagoval šéf britských konzervativců David Cameron, který si stihnul zabrat vlastní jméno a své stránky si pojistil také Buckinghamský palác.

Nový systém, který už nabízejí například sociální sítě MySpace a Twitter, uživatelům usnadňuje hledání a sdílení online profilů tím, že jim dají unikátní adresu - například www.facebook.com/joebloggs. Původně měly přidělené adresy s řetězcem náhodných čísel. „Tenhle krok se dal ze strany Facebooku čekat, protože jeho konkurence už dávno nabízely možnost mít svůj profil přístupný nějakou přezdívkou,“ dodal internetový odborník Libor Nováček.

Vydáno pod