Praha - Trh s televizní reklamou se od začátku roku proti loňsku propadl až o 30 procent. Firmy kvůli ekonomické recesi šetří a problémy mají nejen nové digitální stanice, ale i zavedené komerční televize. Ještě loni přitom firmy investovaly do televizní reklamy téměř 11 a půl miliardy korun, letos to podle prvních odhadů bude už jen 8 miliard. "Jestliže je někdo v problémech, jako první ořeže investice, a to i do reklamy," tvrdí prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec.
Televize se kvůli krizi potýkají s poklesem inzerce
Na ekonomickou krizi doplatily hlavně nové digitální televize, které si ještě nestačily získat důvěru inzerentů. „Nikdo nepočítal, že krize dolehne takhle brutálně na celý trh. V případě kolegů, kteří mají provoz výrazně dražší, je propad ještě o to vyšší, protože jsou tam prvotní investice prvního roku,“ říká generální ředitel TV Óčko Jiří Balvín a poukazuje na digitální TV Barrandov a Z1.
Propad reklamního trhu digitalizaci neohrozí
Propad peněz z reklamy ale přiznávají i zavedené komerční stanice Nova a Prima a také Česká televize, která přitom z těchto peněz financuje přechod na digitální vysílání a fond na podporu kinematografie. Zbrždění digitalizace ale kvůli tomu nehrozí. „Naopak, kdybychom ten proces zpomalovali, tak bychom generovali další náklady na zakonzervování toho stavu. Pro nás to není výhodné a musí to pokračovat,“ vysvětluje šéf projektu digitalizace ČT Pavel Hanuš.
Firmy ale nešetří jen na televizní reklamě, propad totiž postihl celý reklamní trh. Jedinou výjimkou je internet. Podle Brabce za to může zasažení speciálních cílových skupin a také díky levnějším cenám. Televize ale věří, že druhá polovina roku bude lepší a že například na tradiční předvánoční reklamní kampani už firmy šetřit nebudou.