Televize se kvůli krizi potýkají s poklesem inzerce

Praha - Trh s televizní reklamou se od začátku roku proti loňsku propadl až o 30 procent. Firmy kvůli ekonomické recesi šetří a problémy mají nejen nové digitální stanice, ale i zavedené komerční televize. Ještě loni přitom firmy investovaly do televizní reklamy téměř 11 a půl miliardy korun, letos to podle prvních odhadů bude už jen 8 miliard. "Jestliže je někdo v problémech, jako první ořeže investice, a to i do reklamy," tvrdí prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec.

Na ekonomickou krizi doplatily hlavně nové digitální televize, které si ještě nestačily získat důvěru inzerentů. „Nikdo nepočítal, že krize dolehne takhle brutálně na celý trh. V případě kolegů, kteří mají provoz výrazně dražší, je propad ještě o to vyšší, protože jsou tam prvotní investice prvního roku,“ říká generální ředitel TV Óčko Jiří Balvín a poukazuje na digitální TV Barrandov a Z1.

Propad reklamního trhu digitalizaci neohrozí

Propad peněz z reklamy ale přiznávají i zavedené komerční stanice Nova a Prima a také Česká televize, která přitom z těchto peněz financuje přechod na digitální vysílání a fond na podporu kinematografie. Zbrždění digitalizace ale kvůli tomu nehrozí. „Naopak, kdybychom ten proces zpomalovali, tak bychom generovali další náklady na zakonzervování toho stavu. Pro nás to není výhodné a musí to pokračovat,“ vysvětluje šéf projektu digitalizace ČT Pavel Hanuš.   

Reportáž Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

Firmy ale nešetří jen na televizní reklamě, propad totiž postihl celý reklamní trh. Jedinou výjimkou je internet. Podle Brabce za to může zasažení speciálních cílových skupin a také díky levnějším cenám. Televize ale věří, že druhá polovina roku bude lepší a že například na tradiční předvánoční reklamní kampani už firmy šetřit nebudou.