Reklama do mobilů by se mohla plně rozšířit do dvou až tří let

Paříž - Reklamě v mobilních telefonech, která by se mohla naplno rozjet během dvou až tří let, pomůžou nové aplikace pro takzvané chytré mobily a rostoucí popularita sociálních sítí. Tvůrci reklam ale budou muset být kreativnější, aby příležitosti, které jim mobily nabízejí, mohli využít, varoval generální ředitel Havas Worldwide David Jones. "Pokud vás každé dvě minuty vyruší reklama, to hodně lidí nebude chtít. Odvětví musí vypracovat chytré a čisté cesty, jak lidi u mobilů zaujmout," řekl. Zaznělo to minulý týden na veletrhu reklamy Cannes Lions 2009 a dnes o tom informovala agentura Reuters.

Pro rozvoj reklamy v mobilech se zdají být příslibem i rychle rostoucí mladé ekonomiky. Rychlý rozvoj ale bude brzdit nejednotnost technických standardů ve světě.

Předpokládá se, že trh s mobilní reklamou poroste rychle. Průzkumová agentura Ineum Consulting odhaduje jeho roční míru růstu na 45 procent. Při nynějších tržbách 3,1 miliardy dolarů za rok by to během pěti let mohlo být 28,8 miliardy USD (asi 533 miliard Kč). Během pěti let by reklama do mobilních telefonů mohla tvořit pět až deset procent globálních výdajů na reklamní média. Odhaduje to Scott Howe, viceprezident Microsoftu pro řešení v reklamě a vydavatelství.

V Česku již reklamu do mobilů přivedli všichni tři operátoři

Firmy reklamu zobrazují na svých mobilních portálech nebo ji nabízejí výměnou za volání či SMS zdarma. Reklamní trh letos podle jejich odhadů letos poroste až o polovinu a přesáhne 100 milionů korun. „Za poslední tři měsíce jsme napoprvé spustili mnoho mobilních kampaní,“ řekl David Kenny z digitální divize VivaKi reklamní skupiny Publicis. „Noví lidé přibývají každý týden,“ dodal. Podle něj hraje roli i to, že sociální sítě jako Facebook jsou čím dál „mobilnější“. Klíčovým motorem pak budou aplikace pro mobily iPhone od Apple.

Reklama do mobilů by mohla přilákat zájem inzerentů, pro něž je na trhu mezera. To se týká například místních maloobchodních prodejců, kteří pro hlavní reklamní proud nejsou lákaví. Tito inzerenti by mohli přesunout své reklamní výdaje z lokálního tisku do mobilů, a to ve výrazně zacílených kampaních.