V kampani proti AIDS se objevil Hitler

Berlín - Velkou kontroverzi vzbudila v Německu nová reklama kampaně AIDS je masový vrah. V klipu vyzývajícím k bezpečnému sexu je totiž zobrazen někdejší vůdce nacistického Německa Adolf Hitler, kterak se vášnivě miluje s neznámou milenkou. Aktivisté si v boji za větší informovanost o této nebezpečné chorobě nevypůjčili jen tvář Hitlera, ale také Josifa Vissarionoviče Stalina a Saddáma Husajna. Klip byl vytvořen pro Den boje proti AIDS, který se připomíná 1. prosince.

„Snažíme se říci lidem, že zatímco zájem o AIDS v posledních letech klesl, počet lidí s AIDS naopak pořád roste,“ vysvětlil Heiko Schösling ze saarbrückenského hnutí Regenbogen.

Kontroverzní video, které pro Světový den AIDS vytvořila hamburská reklamní agentura, začne tento měsíc vysílat německá televize. Už však stihlo vyvolat řadu negativních reakcí. Podle britské organizace National AIDS Trust, která se touto nemocí zabývá, klip stigmatizuje lidi žijící s virem HIV.

Srovnání nemoci s diktátory vyvolalo vlnu odsouzení v Americe a Británii, rovněž i mezi německými odborníky. „Kampaň jen vyvolává tupý strach a neříká, jak se člověk může nakazit. Jen ukazuje, že HIV pozitivní jsou ti zlí,“ míní Jörg Litwinschuh z Deutsche AIDS-Hilfe.

Někteří z nich to ale vidí jinak. Třicetiletý Thomas udělal osudovou chybu před třinácti lety. Kampaň podporuje, aby varoval jiné. „Necítím se nijak diskriminovaný. Kdybych tehdy viděl podobné video, myslím, že bych byl použil kondom,“ uvedl.

„Zdá se, že (klip) oslovuje především mladé lidi. Starším, kteří si stále pamatují druhou světovou válku, se moc líbit nemusí,“ okomentoval Schösling rozporuplné reakce na video. Podle něj se aktivisté nemůžou zavděčit každému, ale hnutí je nadšené z množství reakcí, které kampaň vyvolala. „To je přesně to, čeho jsme chtěli dosáhnout.“ Schösling zároveň odmítl, že by klip měl urážet nemocné s AIDS či zlehčovat Hitlerovy zločiny. Pokud to tak někdo chápe, je to jeho problém. Není to náš záměr, dodal.

Skupina hodlá kampaň AIDS je masový vrah rozšířit o spoty v rádiích, hudební videa a tištěné reklamy.