Firmy nemusejí platit Českému rozhlasu za mobilní telefony

Praha - Firmy a živnostníci nebudou platit Českému rozhlasu koncesionářský poplatek za služební mobilní telefony, které umožňují příjem rozhlasového vysílání. Rozhodla o tom Poslanecká sněmovna, když schválila senátní úpravy audiovizuálního zákona, který měl povinnost platby za mobilní telefony jednoznačně zavést. Zákon nyní dostane k podpisu prezident Václav Klaus. Povinnost navrhl zrušit senátor ODS Richard Svoboda, podle něhož se jedná fakticky o další finanční zátěž a znamenala by zvýšení příjmů ČRo až o jednu miliardu korun.

Podle sněmovních úprav měli živnostníci a firmy platit za jeden služební mobilní telefon bez ohledu na velikost firmy. „Stejné peníze by tak zaplatil třeba ČEZ na straně jedné a každý živnostník na straně druhé,“ podotkl Svoboda.

I když tato povinnost podle některých právních výkladů platí už nyní bez omezení, rozhlas podle Svobody vybírá poplatky ve výši 45 korun měsíčně za 20 000 mobilních telefonů. Nově by to bylo za 2,5 milionu, podotkl s odkazem na počet živnostníků a firem Svoboda, spoluautor návrhu na zrušení koncesionářských poplatků. Rozhlas na poplatcích nyní vybírá kolem dvou miliard korun ročně.

Bez zákona by hrozily sankce od EU

Ministr kultury Václav Riedlbauch v Senátu se zrušením povinnosti příliš nesouhlasil, ministr práce a sociálních věcí Petr Šimerka však ve sněmovně za Riedlbaucha senátní úpravy podpořil v zájmu schválení zákona, bez jehož existence hrozí ČR sankce od EU. Zákon má kvůli evropské směrnici zavést pro vysílání filmů na internetu stejná pravidla, jaká platí nyní pro televize. Podle EU proto, aby televizní vysílání nebylo proti zatím neregulovanému videu na webu v nevýhodě a aby i na internetu byli spotřebitelé chráněni.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, která dohlíží na televize a rádia, začne sledovat a regulovat i video na internetu. Při rozhodování by ale měla přihlížet k verdiktům komise, kterou si weboví vydavatelé ustavili.

Zákon má také umožnit, aby televize získaly peníze za reklamu na výrobky konkrétních značek, které by použily v ději svých filmů či seriálů. Zavedení reklamy do televizního filmu či seriálu bude mít svá omezení. Předměty reklamy by se měly objevovat jako přirozená součást děje. Divák by na tuto formu reklamy měl být upozorněn v titulcích. Výjimku v propagaci budou mít tabákové výrobky a léky na předpis.

Zasedání Rady pro rozhlasové a televizní vysílání
Zdroj: ČT24