Prima zvýší cenu reklamy o deset procent

Praha - Televize Prima od začátku příštího roku zvýší cenu reklamy v průměru o deset procent. Na konferenci Forum Media 2010 to v Praze řekl obchodní ředitel Primy Martin Konrád. Konkurenční stanice Nova zatím cenovou politiku rok 2011 nezveřejnila, avšak podle jejího obchodního ředitele Jana Řeháka lze v případě zvýšení poptávky očekávat růst ceny reklamy. V loňském roce hospodaření tuzemských televizí negativně ovlivnil propad trhu s televizní reklamou až o 30 procent.

Zvýšit ceny reklamy se od ledna příštího roku televize Prima podle Konráda rozhodla kvůli tomu, že sledovanost této stanice i reklamní trh od podzimu vykazuje známky oživení a také vyhlídky na příští rok jsou poměrně optimistické. „Rozhodli jsme se pro příští roku cenu (reklamy) navýšit o deset procent,“ prohlásil Konrád, který upozornil, že ceny televizní reklamy delší dobu stagnovaly či vykazovaly pokles.

Pro rok 2011 odborníci po letošní stagnaci očekávají mírný nárůst celkových reklamních výdajů v ČR o tři až pět procent. Podle mediální agentury ZenithOptimedia by se na něm měli podílet zejména někteří menší a střední zadavatelé reklamy nebo společnosti, které se během krize na dva roky téměř odmlčely. „Pokud bude více objednávek od segmentu, kde v příštím roce až dvou oživení očekáváme, což je zejména segment středních a menších zadavatelů televizní reklamy, tak samozřejmě sám tento fakt, aniž bychom my s cenou cokoliv dělali, povede k tomu, že cena průměrná, za kterou televize (reklamu) prodává, poroste,“ míní Řehák.

Růst hrubého domácího produktu bude příští rok v Česku podle Řeháka daleko více tažen soukromou spotřebou obyvatelstva než letos, kdy jeho motorem byl zejména export, což by mohl být zásadní impulz pro adekvátní oživení reklamního trhu. Ředitel sítě mediálních agentur OMG Petr Bažant už tak optimistický ohledně vývoje reklamního trhu není. „Aby ceny na trhu mohly růst, tak musí existovat vyšší poptávka. Domnívat se, že příští rok bude pozitivní, je představa iluzorní,“ uvedl Bažant, podle kterého základem růstu reklamního trhu je vyšší spotřeba, což zatím není zdaleka jisté, jelikož příští rok se zřejmě opět zvýší nezaměstnanost.

Celosvětový nárůst reklamních výdajů pro příští rok odhaduje ZenithOptimedia na 4,6 procenta. Tento nárůst by se měl ještě více navýšit v roce 2012, kdy bude činit 5,4 procenta. Největší nárůst výdajů do reklamy se očekává u televize - z loňských 39,2 procenta na 41,6 procenta v roce 2012 - a u internetu - z loňských 12,8 procenta na 16,5 procenta v roce 2012.