DIGImedia: Zůstane v ČT reklama?

Praha – Žhavá otázka o setrvání reklamy ve veřejnoprávní České televizi rozpoutala diskuzi na konferenci DIGImedia 2011. Například komerční Televize Nova není pro úplné zrušení televizní reklamy v ČT, uvedl generální ředitel Novy Jan Andruško. Částečně by mohla být zachována na ČT2 a ČT4 a muselo by se ovšem přesně stanovit, co budou vysílat, dodal. Reklama by měla z ČT zmizet letos v listopadu, ve sněmovně ale leží novela zákona o České televizi, podle níž by reklama ve veřejnoprávní televizi zůstala.

Šéf Novy: Champions League nepatří na sportovní kanál

„Podporujeme, aby na druhém veřejnoprávním kanálu byla zachována určitá míra reklamy,“ prohlásil Andruško. Současně se přiklání i k částečnému zachování reklamy na veřejnoprávním sportovním kanálu. Peníze z této reklamy by podle něj měly jít na podporu kultury nebo na podporu sportů, které nejsou komerční. Muselo by ovšem být podle něj dostatečně definováno, co je veřejnoprávní služba, aby se z ČT2 nestala nová ČT1. To samé podle něj platí u sportovního kanálu. „Champions League určitě nepatří na sportovní kanál,“ dodal šéf Novy.

Pokud by byla na ČT zrušena reklama, o peníze by přišel i Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie, který přispívá na vznik českých filmů. Nova je podle Andruška nadále připravená přispívat na provoz fondu kinematografie, a to nejenom ve výši 150 milionů korun ročně, které fond nyní dostává, ale i vyšší. Nova ale chce dávat jen tolik peněz, jaký je její podíl na trhu.

Konec reklamy na obrazovce ČT?

Již v minulosti ministr kultury Jiří Besser uvedl, že v případě zániku reklamy na ČT by od Novy a Primy požadoval pro český film zhruba půl miliardy korun. Nova a Prima, které ovládají 95 procent trhu s televizní reklamou, by bez účasti ČT totiž měly podle ministra možnost zvýšit svou cenu za odvysílanou reklamu.

DIGImedia se zaměřila i na mediální obsahy a jejich vliv na programování televizí. Výrazným rysem současného vývoje je nástup hybridních televizí a mobilních platforem, které mění definici televizních přijímačů. Díky digitalizaci se ale zvyšuje také počet tradičních televizních stanic, které se úspěšně vyhraňují tematickým obsahem.

V této části konference se generální ředitel TV Óčko Jiří Balvín pozastavil nad tím, že pro malé televizní stanice není na tuzemském trhu místo. Reagoval tak na nedávné ukončení vysílání digitálních televizí Z1 a Public TV. Uplatnit se prý mohou pouze nadnárodní společnosti. Trh je podle něj navíc již dostatečně rozdělený na to, aby si každý divák vybral.

Mobilní aplikace hitem posledního roku

DIGImedia se vrátila také k novým technologiím v mediální krajině. Zde bylo vyzdvihnuto propojování televize, internetu a mobilních zařízení, moc sociálních sítí a jejich vliv na fragmentaci společnosti a proměnu informačních a kulturních funkcí TV vysílání.

Milan Fridrich, šéf Nová média ČT

„Česká televize už není pouze televizor. Na jedné straně se věnuje mobilním aplikacím – již rok se snaží nabízet jak televizní vysílání, tak dodatečné vysílání a zprávy programu ČT24 a ČT4 na třech mobilních platformách. Tyto aplikace jsou velmi využívané… Snažíme se nabízet pořady například na tabletech, jako je iPad. Na druhé straně se snaží využívat všechna nová média, aby i lidé, kteří nesedí u televize či počítače, měli veřejnou službu v příjimači, který mají zrovna u sebe.“

Podle Fridricha je pro Českou televizi nejpodstatnější, aby byla na všech hlavních systémech. ČT má v tuto chvíli sedm aplikací a do konce tohoto roku by mělo přibýt dalších šest na různých operačních systémech v různých telefonech.

Závěr konference patřil zhodnocení končícího procesu digitalizace. Digitalizace podle národního koordinátora digitalizace Zdeňka Duspivy skončí podle Technického plánu přechodu. Bude to 11. listopadu 2011, pokud budou splněny jeho podmínky. Pavel Hanuš řekl, že Česká televize se k žádnému termínu nekloní. V tuto chvíli to podle zákona není jednoznačné: „Teď se bavíme o termínu ukončení a dokončení. 11. listopadu je nesmyslný termín. Pokud k tomu k 11. listopadu dojde, ČT nic neudělá.“

Konference DIGImedia 2011 i letos probíhala na Kavčích horách. Mapovala aktuální vývoj na poli digitalizace, nových médií, filmu i reklamy. Hosty již šestého ročníku byly mimo jiné ministr kultury Jiří Besser, ředitel Novy Jan Andruško či přední čeští tvůrci jako Helena Třeštíková, F. A. Brabec či Saša Gedeon. Významným zahraničním hostem se letos stal Ross Vigvam, generální ředitel asociace evropských komerčních televizí ACT Brusel. Podle něj průměrný Evropan stráví u televize 228 minut denně, tedy necelé čtyři hodiny.

Program konference:

I. Obsah vysílání a budoucnost programování TV
(moderace: Václav Sochor, 9.00 - 10.20 hodin)

II. Původní TV&filmová tvorba jako základna kulturní identity národa
(moderace: Tomáš Baldýnský / 10.30 - 11.50 hodin)

III. Od bible k digitálním televizím
(moderace: Jan Potůček / 12.30 - 13.50 hodin)

  • Liga mistrů zdroj: Wikipedia http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/760/75992.jpg
  • Česká televize autor: Veronika Pakanová, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/4/352/35118.jpg
  • Milan Fridrich autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2621/262019.jpg
  • iVysílání v iPadu autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2583/258213.jpg
Vydáno pod