Senát: Reklama bude v ČT pouze na kanálech ČT2 a ČT4

Praha - Veřejnoprávní televize bude moci od příštího roku vysílat reklamu jen na kanálech ČT2 a ČT4. Z takto získaných peněz má financovat kulturu a výrobu sportovních pořadů. Schválil to dnes Senát s tím, že Česká televize by z reklam měla přispívat do konce června příštího roku ještě na dokončení digitalizace. Senátoři také chtějí, aby si ČT z výnosů z reklamy mohla odečíst náklady na jejich správu. Úpravy posoudí sněmovna.

Senátoři přijaté kompromisní úpravy předjednali s poslanci, kteří by o nich měli rozhodovat koncem srpna. Část senátorů se sice i dnes přimlouvala za to, aby reklama zůstala spíše na ČT1, než na ČT2, žádný z nich to ale na rozdíl od středečního projednávání ve výborech oficiálně nenavrhnul. Schválení novely sněmovnou by to totiž ohrozilo. Česká televize v se schvalováním omezení reklamy už dříve poukázala na „tlak komerčních lobbistů“. 

Senátor Tomáš Töpfer (za ODS) dnes uvedl, že bez schválení novely by ČT zůstala bez reklamy a bez příjmů by se ocitl jak Státní fond kultury, který je bez prostředků už zhruba šest let, tak Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie. „Program ČT2 by měl financovat z výnosů reklamy Státní fond kultury, který už šest let nemá žádné zdroje, a ČT4 by měl peníze z reklamy využít na výrobu sportovních pořadů, a tím podporovat menšinové sporty,“ uvedl Töpfer.

Nova a Prima dosáhly svého

Omezení reklamy v ČT prosadily největší české komerční televize Nova a Prima, které nevylučovaly možnost arbitráží. Argumentovaly dohodou, podle níž původně měla reklama ve veřejnoprávní televizi zcela skončit letos 11. listopadu v souvislosti se završením digitalizace vysílání.

Nova a Prima mají podle novely dvěma procenty ročních čistých výnosů z reklamy místo ČT financovat Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie, a to s TV Barrandov. „Nás těší, že zákonodárci dospěli k tomuto rozhodnutí, se kterým se ztotožňujeme. Je to jednoznačně potvrzení kompromisu,“ reagoval na rozhodnutí Senátu generální ředitel Novy Jan Andruško.

Změna přinese výpadek 180 milonů

Senátoři dnes doporučili zpřesnit pravidla výběru tohoto příspěvku. Novela rovněž zakazuje ČT vysílat teleshopping a na jejím webu by se neměla objevovat obchodní sdělení. „Pro Českou televizi je to zhruba výpadek z teleshoppingu kolem 100 milionů korun, u sponzoringu zhruba 80 milionů korun,“ uvedl již dříve obchodní ředitel ČT Robert Kvapil.

Robert Kvapil:

„Co považujeme za nelogické, je zachování reklamy na ČT2, protože kanál ČT2 je jakousi výkladní skříní veřejné služby, je to velmi úzkoprofilový kanál a sami si myslíme, že na tento kanál reklama nepatří, nehledě na to, že jeho výtěžnost z pohledu rozsahu je velmi malá, tzn. že maximální výtěžnost z výnosu je 15 milionů korun, tudíž ani ten výtěžek do fondu kultury nebude tak vysoký. Co se týče zachování reklamy na kanálu ČT4, tam jednoznačně to vítáme, bereme to jako správnou variantu.“

Reklama byla nedílnou součástí vysílání Československé a později České televize od konce 50. let, na významu ale nabrala až po roce 1989. Od 90. let reklama zabezpečovala velkou část televizního rozpočtu. Postupem času, kvůli změnám zákonů i zvýšení koncesionářského poplatku, ale výrazně klesl podíl reklamy na celkových výnosech veřejnoprávní televize. Loni se reklama na celkových výnosech ČT ve výši 7,3 miliardy korun podílela 530 miliony korun.

Pro své hospodaření Česká televize výnosy z vysílání reklamních spotů nemohla používat již od roku 2008, peníze získané z jejího vysílání byly určeny pro zákonem dané účely. Jednak pro financování Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie a účtu pro rozvoj digitálního vysílání (loni na ně šlo 165 milionů korun), dalších více než 230 milionů loni podpořilo rozvoj zemského digitálního vysílání v Česku a přibližně 160 milionů stála správa a digitalizace archivu ČT. 

Senát o reklamě na ČT (zdroj: ČT24)

První omezení reklamy přišlo již roku 1996

Právní úprava pro vysílání reklamy ve veřejnoprávní televizi přitom prošla po listopadu 1989 výraznými změnami, které několikrát podíl reklamy ve vysílání omezily. Podle vysílacího zákona z podzimu 1991 mohla tehdejší Československá televize pro reklamu vymezit tři procenta denního vysílacího času. První omezení, a to na třetinu, tedy na jedno procento denně, přišlo od začátku roku 1996. V té době již na trhu působila druhým rokem Nova, pro
niž je reklama základním zdrojem příjmu. 

Ilustrační foto
Zdroj: ČT24

Oproti komerční televizi, jež může mít ve vysílání až deset procent reklamy, má veřejnoprávní vysílatel prakticky od počátku dvě další omezení. V nejdůležitějším vysílacím čase od 19:00 do 22:00 totiž může odvysílat jen šest minut reklamy. Druhým omezením je to, že ČT navíc nesmí přerušovat pořady reklamou. To přitom zpočátku neměla povoleno ani komerční televize, běžná praxe ale v roce 1995 přinesla změnu zákona. 

Jedno procento reklamy pro veřejnoprávní televizi vydrželo do konce roku 2006. V té době ale ČT dosáhla postupného navyšování koncesionářského poplatku z 75 korun až na dnešních 135 korun měsíčně, a od ledna 2007 tak mohla věnovat vysílání reklamy jen půl procenta denního vysílání. Zákon také ČT zakázal převádět nevyužitý reklamní čas z jednoho programu na jiný. Od roku 2008 pak veřejnoprávní televize může výnosy z reklamy používat jen na předem dané účely, půlprocentní rozsah ale zůstal.

Vstup Jany Čermákové (zdroj: ČT24)

Po celou dobu také Česká televize mohla vysílat teleshopping, jeho možný podíl na vysílaní se ale postupně snižoval. Podle původního zákona z roku 1991 mohla reklamě a teleshoppingu patřit až deset procent denního vysílání, později se limit snížil na polovinu. Podle úpravy dnes schválené Senátem by ČT teleshopping vysílat nesměla.

Vydáno pod