Češka investuje do internetových projektů v Silicon Valley

Praha - Už deset let působí v americkém Silicon Valley, ve světovém centru počítačového a technologického průmyslu. Na starosti tam má investice do začínajících internetových projektů a dalších technologií. Řeč je o české ekonomce a investiční konzultantce Vlastě Pokladníkové. Podle jejích slov se do některých projektů investují až desítky milionů dolarů. Pro firmy to ale představuje velké riziko, málokdy se prý objeví takový projekt, jako je třeba Facebook nebo Google.

„Silicon Valley započala svoji historii internetového průmyslu už někdy ve 20. nebo 30. letech, kdy se vojenský výzkum velmi zajímal o tuto oblast. Přispívalo se proto velkými dotacemi a i Stanfordská univerzita byla velkým hybatelem v tomto odvětví,“ vysvětlila Pokladníková. Pokud prý někdo přijde s velkým internetovým projektem a hledá kupce, je nutné už mít buď hotový produkt, nebo ho mít v nějaké prototypové verzi. „Pak si také připravit detailní plán a mít dobrý tým, od toho se pak všechno odvíjí,“ dodává ekonomka.

Podle ní se v této oblasti spojuje jak umění, tak věda. „Je samozřejmě důležitá i intuice, ale hlavně pozorujeme důležité parametry. Musí to být inovativní produkt, který se dá aplikovat na obrovský trh. My se díváme na trhy, které mají řádový objem dvě miliardy dolarů. Zásadní je, aby kompozice týmu odpovídala tomu, co chce firma dokázat,“ vysvětlila Pokladníková.

Rozhovor s Vlastou Pokladníkovou (zdroj: ČT24)

Výše investice pak podle ní záleží na fázi, ve které se navrhnutý projekt nachází. Zezačátku to tak prý bývá okolo 250 až 750 tisíc dolarů, posléze se částka vyhoupne až třeba na tři miliony dolarů. Ke konci, kdy firma potřebuje kapitál na expanzi a projekt má úspěch, je to třeba až dvacet milionů dolarů, potvrdila ekonomka. „Pětadvacet procent zakladatelů a spoluzakladatelů technologických firem je zahraničních, nepochází tedy ze Spojených států, Silicon Valley je velmi vstřícné. Zároveň je zde ale pro firmy velké riziko, většinou pouze jedna z patnácti firem nebo dvaceti firem má šanci se stát dalším Facebookem nebo Googlem,“ řekla investiční konzultantka Pokladníková.