Odpovědnost se nemění, mění se jen technologie

Praha – V Senátu se dnes diskutuje na téma Naše odpovědnost za obsah sociálních sítí. Diskuze na toto téma je podle publicisty Miloše Čermáka určitě přínosná, nicméně si myslí, že odpovědnost je stále stejná, jen se mění technologické prostředky. Co se však určitě změnilo, je to, jak vnímáme své soukromí.

„Myslím si, že sociální sítě jsou normální prostředí, jako běžný život. Takže odpovědnost by se měla řídit stejně jako v běžném životě. Můžeme se chovat zcela bezpečně i zcela nebezpečně,“ konstatuje Čermák. 

Čermák spíše poukazuje na fakt, že se změnil postoj k tomu, co je soukromí. „Dneska jsme svoje soukromí více otevřeli ostatním,“ říká publicista a dodává, že je dnes velmi těžké hledat hranici mezi tím, co je soukromé a co dáváme všanc ostatním. Sociální sítě jsou totiž také o komunikaci s ne tolik známými lidmi.

Sociální sítě jsou ale i užitečným nástrojem

Bezesporu jsou sociální sítě i užitečným nástrojem například v komunikaci mezi učiteli a žáky nebo studenty. Dnešní školáci totiž na sociálních sítích tráví spoustu času a podle Čermáka je dobře, když se tomu učitelé přizpůsobují. 

Regulace a bezpečnost sociálních sítí je však důležitá. V diskusi o odpovědnosti za obsah je tak důležité stavět především na dětech. „Děti si totiž někdy některé věci neuvědomují,“ říká Čermák. Odpovědnost jako taková se ale podle něj nemění. Mění se jen technologické prostředky.

Průzkum: Češi jsou přeborníky ve lhaní na sociálních sítích

Sociální sítě znatelně zasahují do života řady lidí. Podle mluvčího českého Intelu Pavla Svobody se během několika posledních let změnilo chování lidí, kteří do svého digitálního i společenského života přijali sociální sítě. „Naše profily na těchto sítích odhalují naše touhy působit atraktivněji, inteligentněji nebo provokativněji,“ uvedl.   

Nejrozšířenější manipulací na sociálních sítích je všeobecně zařazování pouze lichotivých fotografií, uchylují se k ní dvě pětiny uživatelů. Čechům a Španělům ve srovnání s ostatními zeměmi nadprůměrně záleží na image zábavných a provokativních drsňáků. S tímto atributem se v praxi pojí uveřejňování fotografií z večírků, momentek z adrenalinových činností, jako jsou extrémní sporty, či sdílení vtipů.

Rozhovor s publicistou Milošem Čermákem (zdroj: ČT24)