Díky pohádkám byla ČT o Vánocích nejsledovanější

Lidé přivítali na Vánoce přísun nových a klasických pohádek, který jim nabídla Česká televize. Její vánoční vysílání sledoval největší podíl diváků v historii elektronického měření sledovanosti: podíl celé České televize na sledovanosti během tří vánočních svátků dosáhl 36,98 %. Absolutně největší zájem měli diváci o štědrovečerní premiérovou pohádku České televize Dvanáct měsíčků. Filmovou adaptaci klasické pohádky Boženy Němcové sledovaly 2 miliony 360 tisíc dospělých diváků, přičemž pohádka získala bezmála šedesátiprocentní podíl na publiku.

„V českých zemích jsou Vánoce už tradičně rodinným svátkem a jako rodinný se profiluje také kanál ČT1. Jsem moc rád, že jeho vánoční program letos diváky tolik zaujal a že Česká televize jako instituce mohla přispět k příjemné atmosféře vánočních svátků. Zejména mě potěšila mimořádná pozornost, jakou diváci věnovali novým pohádkám České televize. Pohádky zůstávají žánrem, který dokáže oslovit celou rodinu a který bude mít v tvorbě České televize vždycky své místo,“ uvedl generální ředitel České televize Petr Dvořák.  

Vánoční vysílání České televize (24. - 26. 12.) získalo v celodenním průměru 36,98 % podílu na sledovanosti. To bylo takřka o 5 procentních bodů více než loni a vůbec nejvíce za éru elektronického měření sledovanosti, tj. od roku 1997. Samostatný úspěch zaznamenala ČT1 - během tří svátečních dnů získala 28,84 % z hlediska celodenního share, což znamenalo nejvyšší výkon od Vánoc 1999.

Diváckým úspěchem byly obě nové pohádky České televize. Štědrovečerní pohádku Dvanáct měsíčků režiséra Karla Janáka sledovaly 2 miliony 360 tisíc dospělých (při podílu na publiku 59,74 %) a 286 tisíc dětí ve věku 4–14 let (při podílu 67,07 %, tj. 2/3 dětského publika v danou dobu přítomného u TV). Celkem tak pohádku vidělo více než 2,5 milionu diváků starších 4 let. Pro Českou televizi byla štědrovečerní pohádka významná ještě z jednoho pohledu: pohádka Dvanáct měsíčků je zatím nejsledovanějším letošním pořadem České televize.

„Je úžasné slyšet, že pohádka zpříjemnila Vánoce téměř jedné čtvrtině národa. Opravdu jsem moc rád, že si diváci na pohádku udělali čas a načasovali podle ní třeba i rozbalování dárků. I proto, že vidím, že se vyplatily ty tři roky natáčení, kdy jsme se s týmem honili za sněhem a bojovali s mocí Měsíčků a jejich vládou nad počasím. Pak už můžu jen doufat, že se pohádka Dvanáct měsíčků divákům líbila a vnímají ji jako jednu z velkých pohádek, jakými jsou například Popelka nebo Třetí princ,“ říká Karel Janák, režisér Dvanácti měsíčků

Vysokou odezvu měly na Štědrý den také reprízované pohádky. U diváků uspěla pohádka Byl jednou jeden král… (1 milion 204 tisíc dospělých), Ať přiletí čáp, královno (825 tisíc dospělých) nebo Co takhle svatba, princi? (707 tisíc dospělých). Diváci přivítali také reprízu filmu Pelíšky, kterou od 20:37 na ČT1 viděl 1 milion 628 tisíc dospělých diváků při podílu na sledovanosti 38,75 %. ČT1 během Štědrého dne získala v průměru 33,34 % podílu na publiku, což bylo nejvíce v historii měření sledovanosti (za 24. 12.).

Na Boží hod diváky nejvíce zaujala druhá premiérová pohádka České televize Šťastný smolař. Komediální pohádku režiséra Jiřího Stracha viděl 1 milion 953 tisíc dospělých diváků (při podílu na publiku 45,86 %) a stala se tak nejsledovanějším pořadem dne ve všech televizích. Z reprízovaných pořadů u diváků uspěl film Jak vytrhnout velrybě stoličku, který v podvečer na ČT1 přilákal 1 milion 173 tisíc dospělých diváků a získal podíl na sledovanosti 36,98 %.

Na Štěpána, druhý svátek vánoční, si Česká televize jako celek ukrojila mezi televizemi opět největší podíl na sledovanosti (35,96 %). Nejsledovanějším pořadem ČT se stala podvečerní repríza filmu Jak dostat tatínka do polepšovny s podílem na publiku 48,37%, viděl ji 1 milion 473 tisíce dospělých diváků. Druhou příčku obsadila televizní premiéra pokračování kultovního filmu Saxána a Lexikon kouzel - nenechal si ji ujít 1 milion 459 tisíc diváků včetně dětí, u kterých se stala nejsledovanějším pořadem dne ve všech televizích.